iglaset, sök efter öl, vin och sprit

Diskussion i 'Applikationer' startad av johannilsson, 12 sept 2009.

  1. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    iglaset.se är en av sveriges största dryckesdatabaser med kommentarer och betyg. Sök och sätt betyg på de flesta drycker som finns på systembolaget.

    [​IMG][​IMG]

    QR för Market.

    [​IMG].

    Appen utvecklas av mig och Ravon här på forumet. Koden finns på GitHub om någon annan är sugen på att bidra.
     
    Last edited: 1 mar 2010
  2. wahlis

    wahlis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det här är en app jag saknat. Tack!

    Jag testade den just och jag saknar att man inte kan söka på artikelnumret.

    Streckkodsläsning vore toppen. Och gärna då också ett alternativ att man kan spara den skannade koden i en lista. Det vore praktiskt om man dricker något nytt en kväll och ska komma ihåg senare vad det var.
     
  3. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    tankar å installerar as we speak
     
  4. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ska kolla med han som utvecklar iglaset.se om det finns möjlighet att få in sökning på artikelnummer. Det är en bra idé. Att kunna spara vad man druckit är verkligen något jag saknar själv med. Nästa version kommer ha stöd för att kunna sätta betyg och på sätt och vis kommer det då sparas vad man har druckit på iglaset.se. Men självklart ska man kunna nå detta via appen framöver med.

    Streckkodsläsning är ett litet dilema, finns öppna databaser som upcdatabase. Dock saknas en hel del data för svenska produkter där. Funderar på att bygga in stöd i appen så användare kan scanna och pusha streckoder till iglaset för att på så sätt bygga upp en databas med streckkoder. Tror ni att det skulle fungera?
     
  5. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Håller med wahlis att just kunna spara något nytt vin lr öl man inte druckit innan är en mkt bra feature.
    att själv scanna och pusha kan jag inte se som något problem.
    Kanske scanna in koden och sen söka efter artikeln via appen och pusha koden mot artikeln lr länka dom på något sätt.
    Över huvudtaget gillar jag appen enormt.
     
  6. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kan man inte pusha upp dom till upcdatabase då? Jag helt totalrudis på det här, men jag bara tänkte om det inte går att göra på samma sätt som prisjakt appen nu har löst det?
     
  7. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är säkert möjligt att pusha data till upcdatabase, vilket skulle kunna vara ett alternativ till att pusha det till iglaset. Ska undersöka den biten mer.

    Det kommer fungera på liknande sätt som det gör i prisjakt appen, vet dock inte var de hämtar sin data för streckkoder koder. Det är just det som den biten som är det stora problemet med den här funktionen.
     
  8. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Något i stil med den fd sidan Bäst på bolaget
    Altså kostnad per mängd alkohol
     
  9. Jejje

    Jejje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hur ger man betyg?

    Vore käckt om man kunde spara favoriter på nått sätt. Typ som en inköpslista man kan följa nästa gång man e på glasbanken.
     
  10. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    @Jejje Betygsättning är på gång har påbörjat implementationen av det, behöver dock har lite ändringar i apiet för att få ihop det som jag vill. Inköpslista kommer även komma, vilket finns på iglaset.se idag med.

    @Skinksallad Framöver hoppas jag istället kunna få in dryckesrekommendationer vilket idag är en stor del av iglaset.se.
     
  11. Odge

    Odge Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alla systembolag finns väl i någon POI-lista och lagerstatus finns ju på systembolaget.se så en liten kartlänk till "närmsta systembolag med denna vara" skulle vara fräckt.
     
  12. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    @Odge, bra idé. Får sätta upp det på listan.
     
  13. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Skulle det implementeras någon form av inköpslista? Det är ju som ett måste känns det som. Även möjlighet att dela med sig listan över mail, eller skicka en enklare lista per sms vore guld.

    Får man inte artikelnumret direkt från streckkoden? Just streckkods-scanning skulle vara bra när man vill betygsätta det man har druckit.

    En Favvo-lista hade varit rätt bra också!
     
  14. emoffster

    emoffster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Det skulle vara önskvärt att kunna välja t ex kategorin "Röda viner" och få en lista sorterad på betyg eller pris, för att på så sätt kunna hitta nya sorter. Som det är nu förutsätts att man kan namnet på drycken, va?
     
  15. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En inköpslista kommer komma, planerar att knyta den mot inköpslistan de har på iglaset.se. En favoritlista hade varit bra med. Den kommer då mest troligt bygga på de betyg som du har gett drycker. Utifrån betygen kan även iglaset.se räkna ut rekommendationer till dig, vilket hade varit trevligt att ha i appen med. Dessa bitar kommer dock kräva medlemsskap på iglaset.se.

    Tyvärr så håller en streckkod inte den infon, den är bara en representation av de siffor som står under den. Man får själv knyta dessa siffror till ett artikelnr vilket är en del av kruxet.
     
  16. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Sträckkoden känns nästan som prio ett om jag får säga till om något :)
    Ovärdeligt att kunna ta upp en flaska på bolaget, scanna och kika vad det är för nåt. Eller sitta på en ölpub, be om en flaska och kika upp direkt om den är värd att prova.
     
  17. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Yes det har du rätt i, just nu är det bara en ren söktjänst. Det är en bra idé att kunna bläddra mellan olika kategorier, liknande så som det fungerar på market idag kan jag tänka.

    Just nu fungerar den mest som en referensapp att ha med sig när man går sin runda på systemet och funderar på om något är värt att köpa eller inte.
     
  18. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kan se framför mig folk som går runt och scannar flaskor :)

    Så här ser prioordningen ut just nu för mig, ni får väll slå på mig om ni inte gillar den.

    * Sätta betyg
    * Scanna streckkoder
    * Inköpslista
     
  19. emoffster

    emoffster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Det vore grymt att kunna "soffshoppa" lite också. :)
     
  20. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Helt ok :) Men som sagt hör med prisjakt folket om hur dom löste streckkoden