Denna tråd är tillägnad Marquant M700 som säljs av Jula i Sverige (Norden?)
Varför vi som försökt att hitta www.marquant.com och funnit Allied Electronics men ingen Tablet är för att Jula har om jag förstått rätt ensamrätt på denna gadget.
Det finns redan en post om denna enhet men den var mer om att köpa eller att inte köpa i inriktning, denna post är tänkt att bli mer teknisk för att kunna underhålla dessa gadgets ett tag framöver. (Jag kommer försöka editera posten så att vi fyller på med information eftersom tiden går)
Först och främst, detta är absolut inte en gammal, dålig eller ovanlig enhet.
Den säljs i liknande former under följande namn (Små skillnader som frekvens angiven, minne, sido knappar eller plast skal samt olika skärm/wifi kombinationer)
Zero Fire Z75 (Kollar ni på bilder av denna och i eran manual ser ni att det är samma android logotype som på mockupen)
Moonse M713
Ice Walker Z75
Faves Pad fc709
Crownho Q701
Yeahpad IN7 A10
Free Me 70
Plus en massa till, vi kan samla in mer information senare. (Skriv nedan med länk så fyller jag på posten, bara inte nu.....ser jag en bild på en liknande tablet till blir jag galen idag.....har suttit med hundratals siter och tusentals bilder på olika enheter för att hitta de som är släkt med våra....)
Jag har även en detaljerad test tabell över vad som händer med varje en av dessa samt en massa andra firmware när jag flashade de på M700an.
Jag har hittils testat ca 30+ firmwares med M700an och den bästa hittils är sun4i_crane_q701 (Crownho Q701). www.crownho.com
Allt utom att kameran blir upp och ned. (Återkommer när detta är fixat.)
Bäst av allt behöver ingen rootning, inga commandlines eller speciella program.
Allt finns i deras firmware pack. (Våra enheter flashas med LiveSuit, följ wizarden och det är enkelt. De som alla andra märken kallar Volume down är våran Menu)
Som tur är får vi Vol - Vol+ på hårdvaru knapparna efter flashen. (Vet inte varför man vill ha Menu och ESQ på en touch tablet
Deras build innehåller alla google apps med inklusive fungerande Google Play.
VARNING!!! Om ni flashar en ny Firmware riskerar ni att förstöra eran garanti samt enhet. Det är inte komplicerat alls, lättare än att roota och hela proceduren tar endast 2minuter. (Iofs gör man det också med att Roota eller att leka med system låsta filer)
Mitt tips är att låt experterna här på forumet leka av sig med dessa gadgets först nu och sedan när de hittat bästa rootade moden och bästa stock firmwaren att de läggs upp här i tråden.
Lite påminnelse om varför denna enhet är unik på svenska marknaden vad jag vet i alla fall:
Riktig USB 2.0 port. (Lite tips och tester nedan)
Har ni trådlöst tangentbord och mus med en delad adapter, åter en positiv överaskning fungerar direkt utan fördröjning och krångel. Har hittils provat ett tiotal olika utan problem. 2axis scroll fungerade även med min Kensington mus/trackball combo till min förvåning.
USB minnen, USB SSD hårddiskar. 64GB utan problem ska prova större när jag är hemma igen. Kan inte repetera nog hur underbart det är att bara kunna plugga in ett usb minne och titta på film eller filer eller presentera sina office filer via projektorn direkt utan adaptrar. Gråter över att de inte gjorde en fullstor HDMI också.
USB 3G modem, Huawei verkar fungera direkt. (Inte alla modeller!)
Ska prova Bluetooth när jag är hemma igen, samt GPS
Det negativa som vi bör försöka hitta lösningar till är följande:
Original Firmware ROM, vore guld om någon lyckas skaka fram den. (Stock som plattan kom med från butik)
Detaljerad information om exakt vilka Google Play versioner som fungerar, 3.7.11 och 3.7.15. (Läser ni på forum på nätet finner ni tonvis med människor med olika enheter som har problem med Unfortunately, Google Play has stopped....)
Även våra enheter har detta om man får detta fel.
Om endast Crownho Q701 builden jag hittade är den enda vi kommer fram till fungerar bra till sist måste vi lösa kameran, allt fungerar med den utom att den är orenterad upp och ned.
Snabb målgrupp för denna maskin:
Barn (Pris, fatastiskt enkelt att spela upp från vanlig USB minnen, inga bortappade MicroSD kort i bilen....)
IT människor privat och jobbet, kan inte förstå hur jag levt utan en sådan här tidigare, fullstor USB och möjlighet att köra vanlig mus/tangentbord (Laser presentatör är summan i mitt huvud med projektor gärna en 100AL LED så har man presentationen i fickan nästan) Nätverk osv osv, allt detta är löjligt att det inte är nytt, inte är unikt utan bara för att man enkelt kopplar in ett USB tangentbord så kan man göra sina kommandon/scripts osv i praktisk fart)
Vanliga användare skulle jag endast råda om det är priset, att kunna spela upp USB minnen eller att ni söker en enhet att lära er Android med. (Obs detta gäller samtliga noname kina plattor och en del kända märken som märker om sådana till sina egna märken)
Är det enkelt/problemfritt/funktion 99% så är en dyrare märkes Android eller Ipda alternativet. Galaxy Tab 7,7" är helt underbar med sin 1280x800SAL skärm samt snabba grafik (Faktiskt samma som vi har i M700an!)
Lite ingående data om våra enheter när dom är helt original från butik:
==========================================================
Device:
ROOTed device: Yes
OS Version: Linux version 3.0.8 (root@ubuntu) (gcc version 4.5.1 (Sourcery G++ Lite
2010.09-50) ) #125 PREEMPT Sun Apr 22 22:40:53 PDT 2012
Hardware: sun4i
Revision: 0
Build:
Platform: exDroid
Build release: 4.0.3
Model: M700
Brand: softwinners
Manufacturer: unknown
Product name: crane_hractp
Device: crane-hractp
Board: crane
Build Time: Mon, Apr 23, 2012 10:33am
Build ID: crane_hractp-eng 4.0.3 IML74K 20120423 test-keys
Build codename: REL
Build incremental: 20120423
Build SDK version: 15
Build SDK_INT: 15
CPU_ABI: armeabi-v7a
Fingerprint: softwinners/crane_hractp/crane-hractp:4.0.3/IML74K/20120423:eng/test-keys
Host: ubuntu
ID: IML74K
Tags: test-keys
Type: eng
User: root
Browser User-Agent String: Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.0.3; en-us; M700
Build/IML74K) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Safari/534.30
Battery:
Status: Charging...
Level: 90 %
Health: Good
Power source: USB
Technology: LiFe
Temperature: 30 °C / 86 °F
Voltage: 4082 mV
Memory:
RAM Total: 306 Mb
RAM Free: 163 Mb
ROM Total: 1,007.9 Mb
ROM Free: 873.7 Mb
SDCard Total: 2.22 Gb
SDCard Free: 2.12 Gb
CPU:
Current Frequency: 1008 MHz
MIN Clock: 60 MHz
MAX Clock: 1008 MHz
Processor: ARMv7 Processor rev 2 (v7l)
BogoMIPS: 1001.88
Features: swp half thumb fastmult vfp edsp neon vfpv3
CPU implementer: 0x41
CPU architecture: 7
CPU variant: 0x3
CPU part: 0xc08
CPU revision: 2
Hardware: sun4i
Revision: 0000
Serial: 0000000000000000
Sensors:
MMA 3-AXIS ACCELEROMETER:
Type: Accelerometer
Vendor: Freescale Semiconductor Inc.
Power: 0.3 mA
Resolution: 0.46698335
Version: 1
Screen:
Resolution: 800 x 444
FPS: 61.761
Density: 120 dpi
Logical density: x0.75
Scaling factor: x0.75
Pixels per inch: X: 160.0 Y: 160.42105
Bluetooth:
State: OFF
Available Features:
android.hardware.faketouch
android.hardware.wifi
android.hardware.usb.accessory
android.hardware.touchscreen.multitouch.distinct
android.hardware.microphone
android.hardware.location
android.hardware.touchscreen.multitouch
android.hardware.screen.landscape
android.hardware.camera.front
android.hardware.screen.portrait
android.software.live_wallpaper
android.hardware.touchscreen
android.hardware.sensor.accelerometer
====================================================
Gör detta endast om ni vet vad ni gör eller inte har någon annan utväg.
ClockWorkMod är ett fantastiskt recovery och backup verktyg med lite extra funktioner, rekomenderar detta varmt, läs på deras hemsida noga om ni är nya. Fix permissions verktyget hjälper till att lösa en del problem också. Men fungerar allt så......
Hård reset/stock flash, för er som det är sista utvägen för prova stänga av enheten helt.
Håll inne Menu och Power tills Boot androiden kommer fram med verktygslådan.
-------------------------------------
dont fix what´s not yet broken...or...break it...fix it...evolve!
Last edited: Jul 30, 2012