Jag tog upp det här i en annan tråd för jättelängesen och minns att det fanns visst intresse för idén den gången. Dock startade jag aldrig upp projektet men tänkte kolla läget igen och denna gång även be om hjälp att komma igång för det kommer nog krävas för att få allt i rullning.
Så hur som helst, idén är följande;
Jag anser att det idag är lite för svårt att koppla samman programmerare och grafiker. Forum i all ära men det blir ofta lite för svårt att få en bra överblick över allting. GUI är något som blir mer och mer viktigt, jag ogillar jämförelsen men jämfört med iPhone ligger Android ljusår efter. Detta kommer bli ett större och större problem ju mer populär Android blir som plattform.
Min tanke är därför att skapa en hemsida helt inriktad på att minska mellanrummet mellan grafiker och programmerare. Genom att som programmerare lägga upp sitt projekt på sidan och förklara vad man vill ha hjälp med kommer relevant information mer i centrum och det blir enklare att ta kontakt. Sen borde såklart även sidan fungera åt andra hållet, alltså att grafiker lägger upp idéer till projekt och ber om hjälp med programmeringsbiten. Eller helt enkelt som idé-forumet här på Swedroid där vem som helt kan ge förslag på applikationer.
Jag har också tänkt att man på sidan kan sammanställa relevant information främst inriktad för grafiker eftersom detta generellt sätt verkar saknas/inte är up to date.
Här är en gammal mockup på en design, fick förra gången veta att namnet inte skulle fungera och har inte fått några bra idéer till ett nytt namn sedan dess. Så där tar jag även gärna emot förslag, om intresset för projektet finns:
![[IMG]](proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.yay.se%2Fandroid%2Fguidroid%2Fguidroid_mockup01.png&hash=9eb5a45189b8feb9aa4f88711c5b9f2a)
Min tanke från början var att bygga projektet i Drupal eftersom det skulle gå rätt fort att få det i rullning. Dock tror jag att om jag kunde inrikta all min tid på grafiken så skulle det gå mycket fortare. Om någon vill hjälpa till, jag kan såklart stå för html/css också. Sen om Drupal/annan CMS används eller om man bygger allt från grunden vet jag inte, det vet ni bättre än jag. Så vad tror ni?
Last edited: Apr 20, 2010