Allt du vill veta om MSN/Yahoo/Gtalk/Messenger/Facebook chat klienter till android.

Diskussion i 'Applikationer' startad av mooxie, 22 apr 2010.

1. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Så kära swedroid användare. Jag tyckte att det var dags att sammaställa en post och en tråd en gång för alla om MSN/Yahoo/Gtalk/Messenger/Facebook chat/Skype med mera.

Det har hänt en del på chatklient sidan. Numera finns det stöd för push meddelande. Vilket innebär att de flesta av programmen inte drar lika mycket ström längre. Märkte att de som bara kopplar upp sig mot MSN verkar ha försvunnit från market varför vet jag inte. Så av singel klienterna är bara skype kvar. Gtalk borde väl iofs ligga på den listan också. Även också Facebooks egna applikation. Men det verkar ju vara vanligare att koppla upp sig mot flera nätverk så multi klienterna är mer populära.

Skulle vilja se någon recension på Whatsapp innan jag lägger till den till listan.

Nedan följer en liten lista över de alternativ som finns och lite kommentarer om dem.

Klienter som kopplar mot ett nätverk:
    Klienter som klarar flera nätverk:
    Övriga klienter:
    • AndChat - multiserver IRC klient som påminner väldigt mycket om irssi
    Fyll gärna på med info av vad ni har testat så ska jag uppdatera och lägga in marketlinks.

Tidigare trådar om olika chatklienter som kan vara intressanta att läsa.

Tråd nummer 1 om msn app

Tråd nummer 2 om msn app

Tråd nummer 3 om msn app

Fring och andra skype alternativ tråd

Instanst messanging chat tråd

Skype tråd

Google Talk tråd

Hjälp/Info ang MSN-transport till Gtalk tråd

Last edited: 18 jul 2011
  2. Jack Bohlen

Jack Bohlen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

AndChat - multiserver IRC klient som påminner väldigt mycket om irssi

3. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Bra initiativ. se till att få den här klistrad genom att skicka ett pm till en moderator och be om sticky

4. freddan83

freddan83 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har testat några av dom nu och nimbuzz funkar nog bäst.. man kan va inloggad på mobilen o datorn samtidigt också vilket är riktigt smidigt

5. pierre.c

pierre.c Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Palringo har du missat, den är bra! :) Stöder (stödjer? aja..) många olika tjänster.

6. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Kan det vara en ide att testa de olika klienterna lite mer ingående. Vet att det är lite olika åsikter om dem och hur de fungerar. Men kanske ett test i "swedroid" anda där vi försöker se lite mer objektivt på dem. Vi kan fokusera på Uppkopplingsbarhet, Användarvänlighet samt Batteritid. Hade planer på att göra det själv men det kommer nog dröja innan jag får tid över att mer ingående kan testa dem.

Sedan är jag inte säker på att jag vill skapa ett konto på en massa olika chattjänster. För att kunna använda deras klienter. Men det kan nog lösas med att skapa ett testkonto.

7. Bobbsan

Bobbsan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för infon :) säger som mooxie fring drar rätt mycket batteri och jag personligen tycker fring är väldigt rörigt, kör själv på ebuddys app den är rätt ok :)

8. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    En sak som jag tycker är intressant är om det är "äkta" klienter eller om de går via nån slags proxy.

Med tanke på hur lösenord stjäls idag är jag lite tveksam över att använda klienter som lagrar mina uppgifter på nån annans server.

9. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Kort svar är att de sm endast ansluter till en tjänst är en "ren" klient.
    De som ansluter sig till flera olika tjänster kräver oftast att de ska skapa ett konto hos dem där du sedan lägger in all information. Vilket kan kännas nervöst. Jag tycker personligen inte om det. Men för att få de funktionerna som jag är ute efter så behöver jag tyvärr göra det.

Frågan man får ställa sig hur seriösa är företaget som leverar klienten. Kan jag lita på dem?
    De flesta verkar ju att hantera det bra har inte läst något om att någon har fått sina konton kapade eller liknande. Men det går ju aldrig att vara säker på hur de hanterar informationen. Vad händer om de blir hackade. Vad har de gjort för att se till att min information är säker. Kan de se vad jag skriver eftersom all kommunikation går genom deras server. Det finns många frågetecken och svaren är nog inte alltid lätta att hitta heller.

10. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Oavsett hur seriösa de är så är stora mängder inloggningsuppgifter oerhört attrativt för hackare. Jag tror t.ex. inte Facebook är oseriösa, men likväl har de råkat ut för intrång och stöld av kontaktuppgifter. Så det är så att säga inte just det att mina uppgifter ligger hos nån annan som är "obehagligt" utan mer att mina uppgifter ligger nånstans där hackare väldigt gärna skulle bryta sig in.

Till datorn finns det ju klienter som klarar flera tjänster utan att använda sig av proxy (Trillian, Pidgin etc). Trillian verkar finnas för iPhone ser jag.

11. roxpace

roxpace Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inget som integrerar med Kontaktlistan ?

12. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Nu har jag kört med Ebuddy som MSN-klient i ca en veckas tid varje vardag mellan 7-16 och måste säga att den fungerar riktigt bra.

Den käkar mkt mindre batteri än de ca.3-5 andra MSN-appsen jag testat innan. Det beror på att Ebuddy uppdateras var 15:e minut.

Minus med Ebuddy är att jag inte kan ändra default-status. Dvs man blir alltid Online när man loggar in tills man byter status manuellt. Man kan inte logga in med annan status.

Skönt att äntligen kunna använda MSN i mobilen utan att behöva ladda efter 5 timmar.

13. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Detta med IM lär ju bli mycket bättre iom froyo som ju har support för "push"-notifieringar. Borde dra minimalt med batteri då.

14. Mogge44

Mogge44 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Fring gör det.

Jag gillar Meeboo IM bäst

15. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Vad innebär det att den uppdaterar var 15e minut? Funkar det att chatta? Vad är det som uppdateras var 15 minut?

16. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Är i princip endast ute efter MSN-tjänsten. Är eBuddy även bättre än de rena MSN-tjänsterna? Tänker även en del på batteriförbrukningen.

17. Davil

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    När programmet är "aktivt" dvs du har programmet synligt så fungerar cahtt och allt som vanligt utan fördröjning.

Men när man klickar ner programmet så det ligger i bakgrunden (en ikon syns högst upp i högra hörnet bredvid 3g-symbolen) så kan det vara en fördröjning på upp till max 15minuter på nyinkomna meddelanden.

Detta för att spara batteri och det gör den också om jag jämför med tex MSNtalk mfl.

det finns en ruta att bocka ur under inställningar i Ebuddy om man inte vill använda batterisparfunktionen.

18. roxpace

roxpace Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset, men Fring verkar enbart integrera in mot sig själv, dvs importerar telefonens kontaktlista för Skype, men jag kan inte se att Fring integrerar i telefonens kontaktlista.

19. BinabiQ

BinabiQ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ebuddy åkte direkt, eftersom det drog batteri även när det inte var igång(?), håller på att testa resterande MSN-appar

20. Davil

Mottagna gillanden:
    454
    Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Hmm. Märkligt. Jag upplever exakt tvärtom.

Men skriv gärna när du hittat en MSN-app som du känner dig nöjd med :)