Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Fuskar Samsung i benchmarks med Note 3?

Postat:
23:45 - 2013-10-01
Skribent:
Björn E
Kommentarer:
Det är tekniksiten ArsTechnica som påstår sig ha hittat bevis på att Samsung även med Note 3 får den att uppföra sig annorlunda om du kör ett testprogram istället för ett vanligt program. Samsung anklagades redan tidigare för att göra något liknande för Galaxy S4 och nu är det alltså dags igen.
Det var när ArsTechnica jämförde sina testresultat för Samsung Galaxy Note 3 med en LG G2, som har samma processor, som de blev misstänksamma eftersom det skiljde så mycket i poängen.  Problemet som ArsTechnica noterade är att när någon av de vanliga testprogrammen startas så går inte kärnorna hos Note 3 ner i samma viloläge som när ett vanligt program startas utan körs istället allihopa i 2.3 GHz, något som självklart inte är bra ur batterisynvinkel. Beroende på vad testprogrammet ska testa så kan detta påverka resultatet i olika hög grad. Ett testprogram som ska maxa ut hårdvaran bör inte påverkas mycket då vi förväntar oss att alla kärnor ska köra för fullt men ett testprogram som istället ska ge oss en uppfattning om hur ett ”riktigt” program beter sig får istället artificiellt högre resultat. ars_note3 Bild från ArsTechnica. ArsTechnica testade att köra programet StealthBench vilket är en variant av Geekbench som ”lurar” telefonen att det är ett annat program som körs och resultatet blev slående. Plötsligt fick Note 3 ungefär liknande resultat som G2. Och det är här problemet ligger. Om det nu är normalt för Note 3 att köra alla kärnor för fullt, varför får andra telefoner som G2 så pass mycket lägre siffror med samma processor? Vi som varit med ett tag och hållt på med grafikkort minns att ATI/AMD, Nvidia och Intel i olika omgångar har upptäckts fuska i testprogram på olika sätt och nu är det alltså dags för något liknande bland telefoner. Faktum är att grafikkortsföretagen idag arbetar hårt med att optimera sina drivrutiner för olika spel (och testprogram) och att det inte ses som negativt då målet är att ge den bästa möjliga prestandan. I Samsungs fall känns det dock tveksamt då syftet med att inte låta alla kärnor hela tiden gå för fullt är att spara på batteri och att ett spel där allt går för fullt kommer dra ut batteriet på nolltid. Vi har ännu inte sett något svar från Samsung men kommer självklart uppdatera er så fort det kommer.  

Mest kommenterat

  1. Apple höll Imessage från Android för att skydda sin inhägnade trädgård
  2. Sonys aptitretare inför evenemanget nästa vecka
  3. Vilken Androidversion har din telefon?
  4. Nokia introducerar X20 och X10 med tre års uppdateringar
  5. Sista uppdateringen av Google Play Music gömmer appen
  6. Swedroids fyndtipsfredag (v14)

Mest läst

  1. Apple höll Imessage från Android för att skydda sin inhägnade trädgård
  2. Google-experiment visar vad som finns rakt på andra sidan jorden
  3. Samsung TV Plus kommer till Norden
  4. Hur skickar du främst meddelanden med din smartphone?
  5. Renderade bilder påstås visa Googles smartklocka
  6. Swedroids fyndtipsfredag (v14)

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken Androidversion har din telefon?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Allt om

Sweclockers RSS

Senaste nyheterna om