Google förbättrar sökresultaten genom att ranka ned SEO-spam

Postat:
12:01 - 2024-03-06
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
2

För de som driver hemsidor är det viktigt att hamna högt i Googles och andra sökmotorers sökresultat för att få besökare. Att optimera hemsidor för sökmotorer kallas SEO – ”search engine optimization”. Tyvärr har denna SEO på sikt inneburit att många artiklar endast skrivs för att matcha sökfraser och hamna högt i sökresultaten.

Exempel på detta SEO-missbruk är att ha rena sökfraser som rubriker för artiklar vars innehåll sidans vanliga besökare inte har någon glädje av. Idén är att snappa upp alla som råkar googla just den frågan.

This update involves refining some of our core ranking systems to help us better understand if webpages are unhelpful, have a poor user experience or feel like they were created for search engines instead of people. This could include sites created primarily to match very specific search queries.

Efter chattbottarnas genombrott finns även en mängd lågkvalitativt innehåll på webben som genererats av AI. Nu har Google genomfört förändringar av sökmotorn med målet att höja kvaliteten på sökresultaten överlag och ranka ned spam.

Sökjätten tillåter dock fortfarande AI-genererat innehåll i sin policy och är noga med att inte nämna AI i sitt tillkännagivande. Istället nämner Google innehåll som skapats genom ”automation”. Vi förmodar att de allra flesta vill läsa texter som skrivits av människor och inte av bottar, då de annars lika gärna kunde ha vänt sig direkt till en chattbott.

Google beräknar att förändringarna tillsammans med tidigare åtgärder kommer minska mängden lågkvalitativt innehåll i sökresultaten med 40 procent.