I en något oväntad vändning är det före detta Huawei-märket Honor numera den största smartphonetillverkaren på kinesiska marknaden. Enligt Canalys ligger Honors kinesiska marknadsandel på 20 procent.
Därefter följer Oppo och Apple som båda har 18 procent av marknaden. Vivo ligger fyra med 16 procent av kakan och Xiaomi femma med 14 procent. Canalys rapport avser årets första kvartal.
Honor ska ha vuxit med 205 procent år till år, medan de övriga aktörerna alla tappade – förutom Apple som växte med 17 procent. Huawei marknadsförde Honor hårt i Sverige en period och hade exempelvis en reklamkampanj med rapparen Petter hösten 2015.
Huawei sålde Honor i slutet av 2020 efter USA:s svartlistning.
Senaste artiklarna om HONOR
- Fyra av tio sålda smartphones i Europa är nu toppmodeller
21 feb 2024 | 3 kommentarer - Ny batteriteknik som höjer kapaciteten börjar bli vanligare
5 feb 2024 | 9 kommentarer - Honors tunna foldable Magic V2 släpps i Europa för 2000 euro
26 jan 2024 | 14 kommentarer - Honor Magic 6 kommer gå att styra med ögonen
26 okt 2023 | 7 kommentarer - Honor presenterar konceptmobil som liknar en handväska
1 sep 2023 | 7 kommentarer - Honor kommer lansera foldables under IFA i Berlin
7 aug 2023 | 0 kommentarer - Honor introducerar Magic V2 – världens tunnaste foldable
13 jul 2023 | 0 kommentarer