Kortare uppsägningstid för mobilabonnemang?

Postat:
03:37 - 2013-03-24
Skribent:
| Andreas B
Kommentarer:
45

freedomIdag står tre månaders uppsägningstid inskrivet i de flesta mobilabonnemang som löper utan bindningstid. Det är för långt enligt regeringen som vill öka rörligheten bland kunderna på tv, mobil och bredbandsmarknaden. Enligt ett nytt förslag ska högst en månad vara tillåtet.

Det ska inte längre vara dyrt och krångligt att byta abonnemang, säger Anna Karin Hatt, IT-minister till Ekot.

Utöver förkortade uppsägningstider vill regeringen även förändra hur operatörer låser hårdvara till sig själva. Istället för att som idag behöva begära att få en telefon upplåst och ofta även betala en avgift, vill Hatt att låsningen ska upphöra automatiskt när bindningstiden är slut. ”Då när man väl betalt av telefonen, då är den ju min egen egendom”, säger hon till Ekot.

Hos teleoperatörerna satte man givetvis morgonkaffet i halsen och var inte sena med att gå till motattack. På Telia säger man att om förslaget blir verklighet kommer det leda till högre priser för kunderna.

– Om fler kunder byter operatör betyder det mer administration för oss och i förlängningen kan det leda till högre slutkundspriser, säger Hans G Larsson som är informationsansvarig på Telia till SvD.

På Telenor är man däremot inte lika hårda i orden. Presschefen Andreas Hamrin säger att det gäller att se möjligheterna i de nya bestämmelserna. Däremot säger han att förslaget kan skapa problem för fast telefoni och bredband. Där hyr teleoperatörerna av nätgrossister med längre uppsägningstider vilket betyder att de skulle bli sittande med utgifter för gamla kunder.

Förslaget ska nu ut på remiss till omkring 40 företag, organisationer och myndigheter. Om förslaget går igenom kommer det att gälla från och med 1 april 2014. Värt att notera är att frågan om tre månads uppsägningstid tagits upp tidigare, då av Konsumentverket, men vid den tidpunkten ansåg regeringen att nuvarande lagstiftning var tillräcklig.