Lagförslag i USA kan förbjuda riktad reklam

Postat:
11:30 - 2022-01-19
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
9

Om ett nytt lagförslag i USA går igenom kan nästan all riktad digital annonsering från reklamplattformar som Facebook och Google förbjudas, med en ungefärlig platsbaserad annonsering som ett av undantagen.

Kontextuell reklam, som exempelvis teknikreklam på en teknikblogg, kommer fortfarande att tillåtas. Anna Eshoo, den starkaste rösten bakom lagförslaget, kallar dagens riktade reklam för ”övervakningsannonsering”.

Enligt lagförslaget ska FTC och delstatsåklagare få makten att se till att de nya reglerna efterföljs. Enskilda användare ska även kunna stämma teknikjättar som Facebook och Google ifall de bryter mot lagen, med upp till 5000 dollar i ersättning om lagen anses ha brutits.

Källan The Verge spekulerar inte kring hur troligt det är att lagförslaget går igenom.

The ”surveillance advertising” business model is premised on the unseemly collection and hoarding of personal data to enable ad targeting.

This pernicious practice allows online platforms to chase user engagement at great cost to our society, and it fuels disinformation, discrimination, voter suppression, privacy abuses, and so many other harms. The surveillance advertising business model is broken. – Anna Eshoo