Marknadsundersökning: Samsungs marknadsandel för foldables steg till 87% under 2021

Postat:
14:47 - 2022-03-02
Skribent:
Eric N
Kommentarer:
16

Enligt marknadsundersökningsföretaget DSCC senaste rapport för foldables dominerade Samsung marknaden för foldables under det fjärde kvartalet 2021 med en marknadsandel om 96%, vilket motsvarar en ökning med 65% från det tredje kvartalet samma år. Antalet skeppade enheter uppgick till 4,25 miljoner stycken för Q4 respektive 7 miljoner stycken för hela året.

Totalt såldes 8 miljoner stycken foldables under 2021 oberoende av tillverkare, vilket innebär att Samsung klättrar till en marknadsandel om 87%. Den närmaste konkurrenten bland foldables, Huawei, nådde en marknadsandel om 9% i jämförelse. Andelen foldables som skeppades under 2020 uppgick till 2,3 miljoner enheter, vilket innebär en ökning på närmare 350% från det ena året till det andra.

Under det fjärde kvartalet 2021 erbjöd endast Huawei, Oppo, Royole och Samsung Foldables, men under början av 2022 presenterade både Vivo och Honor foldables. Enligt DCSS väntas både Google, Motorola, TCL och Xiaomi introducera vikbara telefoner under årets gång.

Till de enheter som sålde bäst under Q4 2021 hör Z Flip 3 med en andel om 59%, Z Fold 3 med en andel om 35%, Huawei Mate X2 med en andel om 6% och Z Flip 5G/Z Fold 2 med en andel om 5% respektive 4%.

 

Enligt DCSS kommer antalet skeppade foldables att öka i rask takt den närmaste tiden. Under 2022 väntas över 20 miljoner enheter med vikbara skärmar skeppas för att under 2024 samt 2025 uppgå till närmare 40- samt 60 miljoner enheter. Vikbara surfplattor väntas få ett mer betydande genomslag först under 2023.