Enligt Bloomberg överväger Netflix att ta mellan 7–9 dollar för den kommande prenumerationen som visar reklam. Målet är att locka prenumeranter som anser att Netflix kostar för mycket och kan tänka sig att se reklam i utbyte mot en lägre månadskostnad.
Källan skriver även att Netflix siktar på att visa cirka fyra minuters reklam per timma. Uppgiften kommer från personer som ska ha insyn i Netflix planer. Reklamen kommer visas innan och under filmer och serier – men inte efter.
Bloomberg skriver att Netflix vill undvika att frustrera kunder, exempelvis genom att inte visa samma annonser gång på gång. Reklamen påstås därtill vara mindre riktad, så att de flesta kunder kommer se samma annonser.
Netflix har sagt att den nya prenumerationen förväntas bli allmänt tillgänglig i början av 2023. Microsoft kommer hantera annonseringen. Enligt ett analysföretag kan prenumerationen med reklam generera totalt 8,5 miljarder dollar åt Netflix årligen. Summan inkluderar intäkter från själva prenumerationen och från annonseringen.
Senaste artiklarna om NETFLIX
- SVT Play har bättre gränssnitt än strömningsjättarna
5 jun 2025 | 26 kommentarer - Netflix nya tv-app är ett dåligt skämt
30 maj 2025 | 8 kommentarer - Netflix introducerar ny tv-app
7 maj 2025 | 3 kommentarer - Netflix får engelska undertexter som bara visar dialogen
25 apr 2025 | 4 kommentarer - Netflix intäkter översteg 100 miljarder under första kvartalet
18 apr 2025 | 14 kommentarer - Netflix har börjat testa ny AI-baserad sökfunktion
14 apr 2025 | 0 kommentarer - Netflix börjar erbjuda undertexter på fler språk i tv-apparna
2 apr 2025 | 3 kommentarer