Nya Sonos-appen fick anställda att skrika under möten

Postat:
09:05 - 2024-09-24
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
2

Vi vet inte om det gamla uttrycket ”all publicitet är bra publicitet” stämmer in på Sonos nya misslyckade app, men företaget har fått mer uppmärksamhet sedan appen lanserades i april. En rapport från Bloomberg hävdar att krisen beror på att Sonos minskade utgifterna och ignorerade varningar från anställda.

Bloomberg kallar nya appen för en av de mest ”katastrofala” mjukvarulanseringarna från ett konsumentelektronikföretag senaste åren. Sonos har sagt att företaget förväntas missa sitt årliga intäktsmål med 200 miljoner dollar och har skjutit upp två nya produkter fram till att problemen med appen har åtgärdats.

Enligt rapporten hade Sonos en teknisk skuld, en slags kodskuld, som innebär hotet från förlegad kod och infrastruktur. Sonos påstås ha byggt upp en alltför stor teknisk skuld under två årtionden; bland annat genom gammal kod skriven i numera förlegade programmeringsspråk. Nya appen ska delvis ha varit ett försök att tackla den tekniska skulden.

Bloomberg skriver att anställda var fullt medvetna om bristerna i nya appen. De insåg att appen inte var redo att lanseras vilket ledde till frustrationer. Anställda ska ha varnat Sonos-chefer om appen under möten som blev så intensiva att det ledde till skrik och gap. Sonos har lovat att fortsätta förbättra och finslipa den nya appen under hösten och framöver.

Senaste artiklarna om SONOS

→ Se fler artiklar om ämnet

Skriv fritt men var god följ vår kommentarspolicy. Tack!