Tidiga amerikanska recensioner av OnePlus One har varit fördelaktiga och prisat telefonen på en rad punkter, med kameran som gemensam svag punkt. One säljs för ungefär halva priset som flera andra toppmodeller med liknande specifikationer.
Vi har tidigare tagit upp förklaringar till låga priset, som avsaknad av mellanhänder, knappt någon reklambudget och att tillverkaren inte räknar med att göra vinst på flera år. De vill få in en fot, skapa ett varumärke och siktar på lönsamhet på längre sikt.
Nu har OnePlus VD Pete Lau bekräftat att priset är så lågt att företaget inte gör vinst på själva telefonen. Enligt Lau är det möjligt genom att ”omfördela kostnader” för att ”bättre gynna användaren”. Han nämner även låg budget för marknadsföring och att OnePlus istället når ut genom onlinenärvaro och community kring företaget.
OnePlus One kommer få bredare tillgänglighet i slutet av juni.
We are selling the phone at cost. We are able to do that by redistributing our costs to better benefit the user. Rather than put money towards a large marketing budget, we are focusing on online marketing and community interaction. Rather than working with retail partners, we rely on selling the device online.
Senaste artiklarna om ONEPLUS ONE
- Mobiler vi minns: flaggskeppsdödaren Oneplus One
29 feb 2024 | 27 kommentarer - Cyanogen OS 13.1 släpps med stöd för ”Mods”
10 jun 2016 | 5 kommentarer - OnePlus One uppdateras till Android 6.0 Marshmallow
12 apr 2016 | 59 kommentarer - OnePlus släpper Oxygen OS 2.1.4 för One
22 jan 2016 | 18 kommentarer - Microsoft Cortana integreras i Cyanogen OS 12.1 för OnePlus One
4 jan 2016 | 8 kommentarer - OnePlus slopar inbjudningskravet för ”2” från och med i morgon
4 dec 2015 | 11 kommentarer - OnePlus One och OnePlus 2 får Marshmallow Q1 2016
16 nov 2015 | 14 kommentarer