Recension:Test av LG Optimus 3D

Postat:
06:04 - 2011-08-03
Skribent:
Swedroid-redaktionen
Kommentarer:
Tillverkare: LG Modell: Optimus 3D (LG-P920 - Cosmopolitan) Operativsystem: Android 2.2.2/Froyo med LG S-Class Tillgänglighet: I butiker Pris: Från cirka 4 900 kronor inklusive moms Hemsida/specifikationer: LG, GSMArena

Introduktion
Det har knappt gått fyra månader från butikspremiären av androidvärldens första dubbelkärniga telefon – Optimus 2X – till dess att LG återigen är världsförst. Denna gång handlar det precis som namnet antyder om en 3D-kapabel telefon. Utöver en autostereoskopisk 3D-skärm för visning av 3D-material utan glasögon kan telefonen fånga både bild och video i 3D vilket möjliggörs genom två kameralinser på telefonens baksida.

LG marknadsför också Optimus 3D som världens första ”tri-dual configuration smartphone” med betydelsen att enheten har två minneskanaler med två minnesmoduler i kombination med två processorkärnor. Telefonen bygger alltså inte på samma plattform som Optimus 2X med Nvidia Tegra 2 under skalet, utan på en variant från halvedartillverkaren Texas Instruments med beteckningen OMAP 4430.

Den 4,3″ stora 3D-skärmen har en upplösning på 800x480px i 2D-läget och 400×480 pixlar i 3D-läget på grund av hur 3D-tekniken fungerar. Kameran har en upplösning på 5MP i 2D-läget och 3MP i 3D-läget. HDMI-utgången innebär att telefonen kan förmedla 3D-material till en 3D-kompatibel TV eller projektor. Processorn består av två ARM Cortex A9-kärnor klockade till 1GHz. Android-version 2.2 (Froyo) följer med telefonen och ovanpå detta har LG implementerat senaste versionen det egenutvecklade Class S-gränssnittet.

Specifikationer säger förstås bara si och så mycket om hur en enhet fungerar i praktiken. I detta test redogör vi för vår personliga helhetsbild av telefonen och presenterar i vanlig ordning en mängd både syntetiska och praktiska tester.

SpecifikationerLG Optimus 3D
Mått (H x B x D)68 × 128 × 11,9 mm
Vikt168 gram
Skärm och upplösning4,3", 480 x 800 pixlar (WVGA) @ 60Hz (vsync:on), 216 PPI, repbeständigt mineralglas
PaneltypLED-bakgrundsbelyst autostereoskopisk 3D-LCD/TFT, 16M färger
DigitizerOkänd med en uppdateringsfrekvens på 68Hz med stöd för 10 samtidiga tryckpunkter
System-on-a-chipTexas Instruments OMAP 4430
CPUDual Core ARM Cortex A9 @ 2x1GHz
GPUImagination PowerVR SGX 540 med 71MB minne
RAM512MB (441MB tillgängligt för OS)
Inbyggt minne (NAND)8 192 MB varav 1GB systempartition med 900 MB ledigt för appinstallationer och 5,7GB intern SD-kortpartition
Batteri / batteritid1 500 mAh (5,6Wh) (Löstagbart), 100h stand-by (3G), 4h taltid (3G)
Bakre kameraI 2D upp till 5MP med videoinspelning upp till 1080p ; i 3D upp till 3MP (utan fotolampa) med videoinspelning upp till 720p
Främre kamera640x480 @ 24FPS (VGA)
Anslutningarmicro-HDMI, micro-USB, 3,5mm stereoutgång, microSD(HC)-kortplats
KnapparFront (från vänster till höger): Meny, hem, bakåt, sök. Högersidan: Volym, kamera. Ovansidan: ON/OFF
Nätverk/kommunikationHSDPA, 14,4 Mbit/s ; HSUPA, 5.76 Mbit/s, Wi-Fi 802.11 b/g/n, DLNA, Wi-Fi hotspot, Bluetooth A2DP 3.0+HS, GPS, FM-radio
Sensorer3-axis accelerometer, 3-axis gyroscope, Digital compass, Proximity sensor, Ambient light sensor
OS / GränssittAndroid 2.2 / Froyo (maj 2010) med LG S-class
Codec-stödMP4, DivX, XviD, H.264, H.263, WMV, MP3, WAV (PCM), AAC+, OGG, WMA, MKV/h.264 [email protected]öd, DTS- och AC3-nedsampling till stereo
Butikspremiär~2011-07 (Prisjakt)
Övrigt-

I kartongen

I kartongen finner vi:

* Telefonen med en plastfilm som skydd på både skärm och baksida
* Batteri på 1500 mAh (3,6V)
* microUSB-kabel
* microHDMI-kabel
* Stereoheadset av enklare sort med en svarsknapp
* 220v AC-adapter med USB-ingång
* Dokumentation

Utseende, byggkvalité och konstruktion


Vi får inte intrycket av att LG tagit ut svängarna vad berör designen och i jämförelse med exempelvis Sony Ericssons Xperia arc eller neo framstår Optimus 3D i vårt tycke som litet tråkig. Precis som med Optimus 2X har enheten en industriell karaktär med inslag av mestadels grått och svart undantaget den matta metallisten på bakstycket.

Byggkvalitén är bra och telefonen känns solid och rejält byggd. Försöker vi att böja enheten noterar vi knappt någon flex över huvud taget och i jämförelse med exempelvis Xperia arc är Optimus 3D betydligt styvare. Batteriluckan ger dock upphov till ett vagt missljud när vi tar i rejält utan att för den delen göra oss oroliga över att något skall gå sönder.

Passformen är godkänd, men vi ogillar att Optimus 3D har en ram mellan framstycket och backstycket som sticker ut en aning vilket ger upphov till onödiga och tydligt kännbara skarvar. Skärmglaset sticker liksom på Optimus 2X likaså upp en aning från övriga delar av telefonen, men täcker däremot inte en lika stor yta av telefonens framsida. Det innebär att skarven mellan telefonens ovandel och nederdel ligger närmare fingret och därmed också att vi i högre grad känner av den medan vi använder telefonen.

För återkommande läsare är det ingen hemlighet att vi gillar telefoner där bakstycket har en yta som innebär ökad friktion. Optimus 3D är glädjande nog sådan telefon och vi hittar samma typ av gummiliknande yta på bakstycket som på Optimus 2X.

Optimus 3D bredvid Optimus 2X, Xperia neo och Samsung Galaxy S II


Yttermåtten är beskedliga 128 × 68 × 11,9mm (HxBxD) och telefonen väger hela 168 gram – en vikt som motsvaras av ca 23 stycken enkronor. Jämför vi vikten med Samsung Galaxy SII samt Xperia Arc vilka kvalar in på 117 gram respektive 116 gram är skillnaden närmare 30%. Yttermåtten är likaledes beskedliga och i jämförelse med Samsung Galaxy SII, som enligt specifikationsbladet mäter 66,1 × 125,3 × 8,49mm, är Optimus 3D 1,9mm högre, 2,7mm bredare och 3,41mm djupare.

Mäter vi själva enheten på de platser där enheten är som bredast, högst eller djupaste får vi fram följande mått: 128,95 x 68,34 x 13,11mm. I vanlig ordning skiljer sig djupet på enheten en hel del från tillverkarens specifikationer i och med att de endast mäter den minst djupaste delen av telefonen. Vikten är enligt vår våg 170 gram. Djupet på batteriluckan är 1,5mm vilket kan jämföras med djupet om 0,85mm för luckan på Samsung Galaxy S II.

Knappsats, styrdon, anslutningar och sensorer
Nedan skärmen i fronten av telefonen finner vi fyra kapacitiva touchknappar placerade i ordningen Meny, Hem, Tillbaka och Sök från vänster till höger. Känsligheten är riktigt bra och det är endast vid enstaka fall som vi tvingas upprepa en tryckning. Knapparna sitter lagom avgränsade från skärmen och vi kommer sällan åt dem av misstag medan vi sveper runt på skärmen. Ovan skärmen finner vi i överkant kameralinsen, ljussensor och närhetssensor.

På ovansidan av telefonen sitter Power-knappen och inte på sidan som på exempelvis Samsung Galaxy SII. Vi föredrar personligen denna placering eftersom vi i högre utsträckning kommer åt powerknappen av misstag när den sitter placerad på sidan, framför allt när vi placerar eller lyfter telefonen i fickan. Hörlursjacket är också placerat på ovansidan.


Volymknappen sitter placerad en bit upp på högersidan av telefonen och nedanför volymknappen sitter 3D-knappen vars funktion är att starta LG:s medföljande programvara ”3D-plats”. I kamera-läget får knappen en annan funktion och växlar då mellan 2D- respektive 3D-läget, däremot fungerar den inte som en knapp för bildtagning.

Högst upp på vänstersidan finner vi en microUSB-samt en microHDMI-anslutning. I mitten på foten av Optimus 3D sitter ett mikrofonhål placerat, vilket också är enda mikrofonen på enheten. Det finns med andra ord ingen filterfunktion för oljud (Active noise control) som på exempelvis Sony Ericsson xperia arc eller Samsung Galaxy S II.

Lyfter vi på batterilocket hittar vi en microSD-kortplats med en sådan placering att vi kan byta minneskort utan att lyfta på batteriet. Detsamma gäller däremot inte SIM-kortet. I övrigt noterar vi ett litet större högtalargaller än vad vi är vana vid att se. Vidare hittar vi inget som tyder på att en antenn skulle sitta i batteriluckan som på exempelvis HTC Sensation, ej heller ser vi antennen blottad som på Optimus 2X, utan den verkar sitta omgärdad av ett stycke plast i fotändan av telefonen.

Gemensamt för samtliga fysiska (taktila) knappar är att de i det närmaste inte sticker ut från chassit. Storleken på dem passar våra medelstora händer bra även om känslan lämnar en del att önska. Det känns svampigt när vi trycker på dem då motståndet är lite svagt. Samtliga knappar ger ifrån sig ett vagt klickande när vi trycker på dem.

Mottagning, datahastigheter och ljudkvalité
Mottagningen har under vår tid med telefonen varit pålitlig. Vi upplever den som snäppet vassare än på exempelvis Optimus 2X eller Xperia arc. Kupar vi händerna om telefonen läser vi som sämst av av -77 dBm mot -73 dBm på Samsung Galaxy SII under snarlika förhållanden.

Datahastigheterna är helt i linje med vad konkurrenterna presterar när vi testar WiFi-anslutningen (802.11n). Optimus 3D presterar som bäst 17,3Mbps respektive 9Mbps i ned- och uppladdningshastighet, medan Samsung redovisar 17,6Mbps respektive 9,4Mbps under snarlika förhållanden. Över 3G skiljer sig inte resultatet inte nämnvärt från Samsung Galaxy S II och vi mäter som bäst upp en nedladdningshastighet på 5,3Mbps och en uppladdningshastighet på 1,5Mbps med Optimus 3D, vilket mer eller mindre är vad man kan förvänta sig av det 6/2-Mbit-abonnemang som telefonen är ansluten med.

Anledningen till att vi inte gör några djupare tester i detta moment beror på att vi saknar möjlighet att skapa en miljö med förutsättningar som vi kan upprepa.

Optimus 3D är utrustad med en bra monohögtalare på baksidan av telefonen

Ringsignaler hörs klart och tydligt även i bullrigare miljöer. Volymnivån är inte fy skam och precis som diagrammet nedan redogör får bland andra Galaxy S II och Xperia arc på fingrarna undantaget i pink noise-testet. I mer verklighetstrogna scenarion som vid musikuppspelning eller vid uppspelning av en klassisk ringsignal (old bell phone) ligger Optimus 3D riktigt bra till.


Spelar vi musik och drar upp volymen till max spricker inte ljudet och ej heller uppstår några missljud till följd av exemplevis chassivibrationer, vilket tyvärr är vanligt bland flera telefonmodeller. Avsaknaden av någon bas gör sig däremot påmind och vi tycker att Xperia X10 mini/mini pro fortfarande spelar i en egen liga när det handlar om kvalitén på ljudet.

Ljudkvalitén vid telefonsamtal är bra och framför allt kan vi dra upp volymen till en nivå som överträffar exempelvis Optimus 2X, Galaxy SII och Sony Ericsson Xperia Arc. Vår motpart har vid samtal inget att anmärka på och uppfattar oss tydligt. Eftersom det saknas en funktion för att filtrera bort bakgrundsljud, som finns på exempelvis Xperia arc, hörs bakgrundsoväsen relativt tydligt. Den som ofta ringer samtal i bullriga miljöer bör överväga att satsa på en enhet som kan fånga upp och filtrera bort bakgrundsljudet.

Ansluter vi ett par hörlurar upplever vi ljudet som klart godkänd. Det är långt bättre än på exempelvis Nexus One och definitivt i nivå med vad Optimus 2X eller Samsung Galaxy S II presterar. Ljudnivån erfar vi dock som något låg vid provlyssning i ett par mer tungdrivna lurar. De som verkligen vill vräka på gör klokt i att först provlyssna med favoritlurarna.

LG Optimus 3D presterar en snarlik kurva i jämförelse med Optimus 2X

I detta delmoment ansluter vi telefonen till en 3,5mm stereo-y-adapter som vi in sin tur ansluter till dels line-in-ingången på ett Audigy XiFi-ljudkort samt till ett par AKG 420-hörlurar (32 ohm, 125 dB/mW). Vi spelar därefter upp ett ljudklipp som vi i sin tur spelar in och analyserar med hjälp av mjukvaran RightMark Audio Analyzer.

Av resultatet kan vi dra slutsatsen att Optimus 3D i princip presterar likvärdigt med Optimus 2X. Det vore därför inte förvånande om ljudchippet också är detsamma i form av Wolfson WM8994. Detta chip hittar vi också i Samsung Galaxy S samt Google Nexus S.

[Se hela RMAA-rapporten här]

Bildskärmen och digitizern
Bildskärmen på 4,3″ är av LCD-/TFT-typ och har en upplösning på 800×480 pixlar. LG specificerar färgdjupet till 16 miljoner nyanser och vi ser ingen anledning att tvivla på det.

Panelen håller tyvärr inte samma klass som den på Optimus 2X. Vi bedömer att Optimus 3D ger upphov till större färgskiftningar beroende på betraktningsvinkel och visar mer urvattnade färger. Ljusstyrkan verkar däremot vara likvärdig och är godkänd. Om den något sämre panelen är en eftergift för 3D-teknikens skull kan vi endast spekulera i.

Den stora skärmen och upplösningen innebär en låg pixeldensitet på ~217 PPI

Vidare är skärpan är inte övertygande i och med den stora skärmytan som i kombination med WVGA-upplösningen resulterar i en pixeldensitet på relativt låga 217 PPI. Sony Ericsson Xperia arc har en pixeldensitet på 230 PPI i och med den något mindre skärmen och något högre upplösningen. Skillnaden är uppenbar och framför allt mindre text framstår som mer skarp på Xperia arc.

Digitizern, det pekkänsliga ytskiktet på skärmen, håller en hög standard med bra precision och uppdateringshastighet enligt TouchTest. Känsligheten tycks dock inte vara helt jämn och vi har vid ett antal tillfällen fått trycka mer än en gång för att telefonen skall registrera ett kommando när vi befunnit oss i ytterkant av skärmen. Sammantaget uppfattar vi känslan som något bättre vid användning av Samsung Galaxy S II eller Xperia arc kontra Optimus 3D.


I input benchmark registrerar vi en uppdateringsfrekvens på 67Hz vilket är klart godkänt. Bland i stort sett samtliga av årets Android-enheter som vi testat har uppdateringsfrekvensen inte varit ett problem och vi bedömer att detta test inom en snar framtid kommer sakna någon större relevans.

Kuriosa: Under ett besök bland båsen på teknikkonferensen Qualcomm Uplinq i början av sommaren passade vi på att föra ett samtal med tillverkaren Atmel som står bakom digitizerserien maxTouch som bland annat finns i Samsung Galaxy S II. De menar att digitizertillverkarna i princip bemästrat tekniken vad berör känslighet, precision och antalet samtidigt registrerbara tryckpunkter. Den riktigt stora utmaningen framöver ligger i att baka in digtizern inuti skärmglaset för att möjliggöra ännu tunnare telefoner. Håll utkik efter detta under 2012.

Autostereoskopisk 3D
Hur fungerar då 3D-tekniken bakom Optimus 3D skärm? Det faktum att det inte behövs några glasögon eller andra tillbehör för att se bilden i 3D innebär att det rör sig om vad som kallas för autostereoskopisk 3D eller helt enkelt autostereoskopi.

Parallaxbarriären styr ljuset i olika riktning för att förse varje öga med korrekt information

För att uppnå detta använder LG en parallaxbarriärskärm. Denna består av två olika skärmar ovanpå varandra där den bakre skärmen visar en i stort sett helt vanlig 2D-bild medan den främre styr ljusets riktning och kan jämföras med ett galler eller en persienn. Persiennens uppgift är att dölja delar som visas på skärmen så att vartdera öga uppfattar varsin separata bild.

Tyvärr medför parallellbarriären att mängden ljus som når respektive öga sjunker och detsamma gäller upplösningen som halveras. Vidare kräver det att bilden uppfattas rakt framifrån. En betraktare som står vid sidan om användaren kommer inte att se bilden i 3D.

Skärmdump från telefonen i 3D-läge

På Optimus 3D fungerar 3D-bilden endast i liggande läge och den bakomvarande tekniken kräver som sagt att bilden uppfattas rakt framifrån. Minsta förflyttning i sidled kan resultera i att 3D-effekten försvinner varför spel som förlitar sig på accelerometern exempelvis är uteslutet.

Intensiteten i 3D-effekten går att justera i stort sett i samtliga 3D-spel och i mediaspelaren vid uppspelning av 3D-video. I takt som effekten ökar sjunker toleransnivån för hur exakt du måste befinna dig rakt framför skärmen innan 3D-bilden inte längre uppfattas.

Det kan ta ett tag att hitta en perfekt position som sedan kan vara knepig att behålla om man exempelvis spelar ett spel på stående fot. När vi väl hittat rätt läge är 3D-effekten påtaglig och riktigt tjusig. Den ger onekligen ett djup till bilden och det känns betydligt mer intensivt när vi exempelvis spelar bilspelet Asphalt 6 i 3D än samma spel i 2D.

[Läs mer om Parallallexbarriären]

[Läs mer om autostereoskopi]

Telefonens mjukvara
LG var relativt sent ute bland de stora telefontillverkarna med att introducera en Android-telefon på marknaden och det märks när vi granskar mjukvaran. Det så kallade S-Class-gränssnittet/-tillverkarskalet är inte lika välpolerat som exempelvis Sony Ericssons eller HTC:s diton och ej heller lika funktionsrikt.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=mqrX7jZBg7c

Utifrån videon ovan kan vi konstatera att flytet inte riktigt ligger i nivå med vad Galaxy S II presterar med Samsungs så kallade TouchWiz-gränssnitt/tillverkarskal. Skillnaden är inte stor, men den finns där och innebär en något sämre användarupplevelse än de alternativ HTC, Sony Ericsson och Samsung erbjuder.

Den som vill experimentera med ett annat hemskärmsalternativ kan med fördel titta på denna Swedroid-artikel. Flytet är bättre med exempelvis LauncherPro eller Go Launcher.

LG GUI

Låsskärmen informerar om klockslag, operatör, batteristatus och antalet missade SMS. En fjärrkontroll för musikstyrning dyker också upp vid musikuppspelning.

Hemskärmen bjuder inte på några större överraskningar och har få inställningsmöjligheter. Vi hittar den klassiska helikoptervyn och kan inte justera antalet hemskärmar som är sju till antalet.

Meddelandefältet innehåller en fjärrkontroll för musikuppspelning och en rad snabbgenvägar för att stänga av/sätta på ljud, wifi, bluetooth, GPS samt datatrafik.


I programfältet sorteras applikationer i ursprungsutförandet automatiskt enligt kategorierna ”3D-program”, ”Program” och ”Hämtningar”. Applikationer som installeras från Android Market hamnar i den sistnämnda kategorin.

Menyknappen döljer alternativ för att dels flytta applikationer mellan olika kategorier och för att dels skapa nya/ta bort befintliga kategorier.

Liksom en del andra tillverkare har LG implementerat ett eget stöd för Facebook, Twitter och MySpace-synkronisering med tillhörande widgets. Stödet är begränsat och sträcker sig inte mycket längre än till publicering av statusuppdateringar samt möjligheten att läsa vänners uppdateringar.

Bland inställningarna hittar vi möjligheten att ”snooza” när larmet ringer/tysta ljudet vid inkommande samtal genom att vända på telefonen. Detta är inte en standardfunktion i Android 2.2 utan något LG implementerat själva och som också finns bland flertalet konkurrenter.

microHDMI-utgången möjliggör utmatning av bild i 1080p, 720p eller 648x480p, 720x480p samt 720x576p.

LG 3D-Plats

Telefonens 3D-knapp aktiverar vad LG kallar för ”3D-plats” vilket är en rad genvägar till 3D-aktiviteter som presenteras i en 3D-vy. Användaren ges åtkomst till Galleriet, 3D-kameran, en 3D-anpassad version av YouTube och genvägar till 3D-spel. Märk väl att dessa inte genvägar går att byta ut eller ändra på.

Att LG utrustat telefonen med en fysisk knapp för åtkomst till detta ser vi som onödigt och vi hade själva föredragit en traditionell kameraknapp. Programmet är i våra ögon mer av en häftig demo på 3D-effekten i sig framfår något som är rent praktiskt användbart vid vad vi kan kalla för varje-dag-sysslor. Det går med andra ord betydligt snabbare att komma åt spel och program genom en genväg på hemskärmen framför omvägen genom LG:s 3D-hub.

Smartare / DLNA

LG skickar med ett program som man kallar för Smartshare med DLNA-stöd. Programmet fungerar dock lite annorlunda från vad vi är vana vid med DLNA-klienter.

I första steget väljer vi en enhet som vi vill strömma media från, i det här fallet vår arbetsstation med Windows Media Player 12 installerat. I andra steget väljer vi en enhet där vi vill spela upp innehåll och väljer där återigen vår arbetsstation. Därefter kan vi kontrollera uppspelningen av material.

Det fungerar däremot inte med vår version av programmet att spela upp innehåll från vår arbetsstation på telefonen eller vice versa. Smartshare fungerar på så vis mer som en fjärrkontroll för andra DLNA-kompatibla enheter än något annat.

Medföljande program och spel

Utöver en del program av mindre intresse för oss i Sverige så som Yahoo- News och Finance följer Polaris Office med för visning/redigering av Office- och PDF-dokument.

Till spelen som följer med, vilka samtliga har 3D-stöd, hör:
* Asphalt 6
* Nova
* Let’s Golf 2
* Gulliver’s Travels

Gameloft som står bakom ovan nämnda titlar erbjuder i sin webbutik fler spel med stöd för autostereoskopisk 3D. Mer information om dessa titlar finns att hitta på Gamelofts hemsida. Observera att de spel som har 3D-stöd har texten ”3D” i slutet av speltiteln.

Kontaktbok / nummerplatta

Kontaktboken och nummerplattan innebär inga större nyheter från vad vi är vana vid bland Android-telefoner utan fungerar helt enkelt som sig bör.

Videosamtal

Vi har provat att genomföra ett par videosamtal mellan Optimus 3D och Samsung Galaxy S II över 3G-nätet. Detta har fungerat problemfritt, men bildkvalitén från den främre kameran är sämre på Optimus 3D än på Samsung Galaxy SII. Resultat är framför allt grötigare med färre detaljer och därutöver är Optimus 3D mindre ljuskänslig. I svag inomhusbelysning/mörkare miljöer är det ingen större idé att ringa videosamtal då motparten förmodligen inte kommer att se dig alls.

Tangentbord / SMS

Tangentbordet visar varken ÅÄÖ trots att vi valt svenska som språk i inställningarna för LG:s tangentbord. Det följer dock med svensk ordlista som fungerar bra.

För den som söker ett mer avancerat och betydligt bättre tangentbord kan vi rekommendera exempelvis Swype eller Swiftkey X vilka bägge finns att hämta hem på Android Market .

Webbläsare och surfupplevelse
LG har ändrat i webbläsaren en del rent grafiskt och implementerat ett ständigt synligt verktygsfält. Vi hittar ingen inställning för att dölja detta och finner det lite irriterande då värdefullt skärmutrymme går förlorat. I övrigt är det samma upplevelse som Android erbjuder i sitt standardutförande.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=_2xFDDAJRvU

Skillnaderna i renderingstid kontra Samsung Galaxy II är inte särskilt stora med tanke på att sagda telefon också kör en nyare version av Android. Vi noterar dock att skrollningen är mjukare på Galaxy S II och hanteringen av Flash-material, speciellt video, är betydligt bättre.

Mediaspelare / mediastöd

Optimus 3D överraskade oss rejält med ett spektakulärt fint mediastöd. Utöver de standardformat som Android har stöd för fungerar det utmärkt med hårdvaruaccelererad uppspelning av xvid, divx och MKV/h.x264-material med både AC3 5.1- och DTS-ljud; där de två sistnämnda nedsamplas till stereoljud.

Vidare hanterar Optimus 3D klipp med hög bithastighet i 1080p bättre än Samsung Galaxy S II även om vi stöter på ett och annat hack bland våra mest krävande referensklipp.

Ansluter vi telefonen till vår LCD-TV genom HDMI-utgången glädjs vi åt att ljudet också följer med och det oberoende av ljudcodec i samtliga av våra referensklipp i tabellen nedan. Tyvärr hade vi under testets gång ingen förstärkare med HDMI-ingång tillgänglig och kunde därför inte utröna om enheten har stöd för DTS eller DD passthrough.

ClipResolutionCodec / Profil / ContainerBitrateAudioResult
#1720ph.264 / [email protected] / MKV5,5 Mbit/sDTS 5.1OK
#21080ph.264 / [email protected] / MKV14,7 Mbit/sDTS 5.1OK
#3720ph.264 / [email protected] / MKV5,1 Mbit/sAC-3 5.1OK
#41080ph.264 / [email protected] / MKV22,8 Mbit/s
DTS 5.1OK
#51080ph.264 / [email protected] / MKV21,2 Mbit/sDTS 5.1Few dropped frames, otherwise OK
#61080ph.264 / [email protected] / MKV18,8 Mbit/sDTS 5.1OK
#71080ph.264 / [email protected] / MKV24,8 Mbit/sDTS 5.1Few dropped frames, otherwise OK
#8 1080pDivX5 / [email protected] / AVI7,6 Mbit/sMP3 2.0OK
#9576x320XviD / [email protected] / AVI1,4 Mbit/sMP3 2.0OK
#10640x352XviD / [email protected] / AVI1 Mbit/sMP3 2.0OK

I musikväg har vi inga problem med vare sig MP3, OGG eller FLAC-filer. Musikspelaren är utrustad med en equalizer, men ser i övrigt i mångt och mycket ut samt fungerar som standardmusikspelaren i Android.

Kameran
Kameran, på fem megapixlar, har utrustats med såväl autofokus som LED-blixt och har stöd för allt från olika scenlägen, ISO till panoramafotografering. Kameramjukvaran behöver tyvärr ett par sekunder på sig för att starta från en klasstart, och vi upplever att den är lite långsam vad gäller att ta flera bilder i serie, speciellt i jämförelse med xperia arc/neo.



Kvalitén på bilderna är inte så hög som vi förväntar oss av en telefon i den här prisklassen. Vi noterar en stor skillnad vad berör både detaljnivå och framför allt färgåtergivning i jämförelse med Sony Ericsson Xperia arc. Bilderna ser livlösa ut på Optimus 3D och tittar vi i grenverken bland träd och buskar på testbilderna ser det betydligt mer grötigt ut än på arc. Det verkar dock som att Optimus 3D på sätt och vis hanterar motljus bättre i vissa miljöer, vilket framför allt syns på stadsbilderna nedan. I mörkare miljöer blir resultatet också nedslående och Optimus 3D får på den punkten se sig utklassad av Xperia arc.

Kvalitén på videoinspelningar i 1080p är godkänd, men vi anar inte en uppseendeväckande skillnad när vi jämför mot klipp inspelade i 720p. Även här är färgerna lite tråkiga, men detaljnivån är bra. Ljudinspelningen med version v10d av mjukvaran är godkänd och låter betydligt bättre än med mjukvaruversionen v10b där starkare ljud lät fruktansvärt illa.

Vi har inget att jämföra med i smartphoneväg när det handlar om video och bilder tagna i 3D-läget och har därför svårt för att bedöma kvalitén. 3D-effekten finns dock där vid både videoinspelning och stillbildsfotografering, men fungerar som bäst när objekten vi fotograferar/filmar är nära linsen.

I jämförelse med Jollywood-filmer som är inspelade i 3D som exempelvis Avatar blir resultatatet däremot inte jämföbart.

Optimus 3D stillbilder

[Ladda hem 3D-bilder tagna med Optimus 3D]

Sony Ericsson Xperia Arc stillbilder

LG Optimus 3D video
2D i 720p
httpvh://www.youtube.com/watch?v=dlOybde-DEw

2D i 1080p – observera att första delen av klippet är inspelat med v10b av mjukvaran
httpvh://www.youtube.com/watch?v=WSUNPIzER7Y

3D i 720p
http://youtu.be/EsW3XagCOC8
http://youtu.be/s2VsDd-1rqw
http://youtu.be/-QLdpW49vN0
http://youtu.be/sasO5hJTwLQ (Inspelad med v10b av mjukvaran)

Sony Ericsson xperia arc video 720p

httpvh://www.youtube.com/watch?v=1jqTS8YwZgc

Buggar och problem
Vi har inte stött på några allvarligare buggar under den tid vi testat telefonen annat än att gränssnittet stundvis varit relativt segt. Om vi upptäcker några fel framöver kommer vi att uppdatera detta avsnitt.

GPS

I GPS-testet kan vi kort konstatera att Optimus 3D presterar mycket nära Samsung Galaxy S II. Resultatet från bägge enheter matchar vår promenadrutt väl och vi har under vår testperiod inte stött på några problem med GPS-delen på Optimus 3D. Sträckan är inspelad med Google MyTracks.

LG O3D


Visa O3D på en större karta

Samsung Galaxy S II


Visa SGS II på en större karta

Batteritid och temperatur
Vi är inte imponerade av batteritiden på Optimus 3D. Batteriet tar slut i högre takt än med exempelvis Sony Ericsson Xperia arc eller Samsung Galaxy SII under likartade förutsättningar. Sagda konkurrenter kan utan problem hålla över hela 24h får vår del medan Optimus 3D allt som oftast är helt slut på kvällen. Den som talar mycket och ofta i telefon bör överväga att satsa på en annan telefon då detta verkar dränera batteriet i extra hög utsträckning.


I ovanstående test spelar vi upp ett VGA-upplöst videoklipp med skärmen inställd på 50% ljusstyrka. Optimus 3D presterar sämst av alla telefoner vi hittills testat med en tid på strax över fem timmar. I jämförelse med bäst presterande dubbelkärniga konkurrent – Samsung Galaxy S II – är skillnaden påtaglig. Det är dock mer rättvist att jämföra med exempelvis HTC Sensation (12% bättre) eller Optimus 2X (30% bättre) vilka bägge har en TFT-skärm framför en OLED-skärm.

Testet är inte heller helt rättvist av den anledningen att ljusstyrkan skiljer sig åt mellan telefonmodellerna trots samma skärminställning. Femtio procent ljusstyrka på Optimus 3D motsvarar alltså inte nödvändigtvis samma ljusintensitet på exempelvis Samsung Galaxy S II med samma skärminställning.

Vi har tyvärr ingen utrustning för att mäta ljusintensitet tillhanda och får därför nöja oss med att använda blotta ögat, men från vad vi kan se är skillnaden mellan Optimus 3D och Optimus 2X samt Samsung Galaxy S II inte särskilt stor vid 50% ljusstyrka. I fallet Xperia arc och neo observerar vi en klart lägre ljusintensitet än bland konkurrenterna med samma skärminställning, vilket till viss del förklarar dessa telefoners delade förstaplacering.

Optimus 3D (1500mAh) vs Sony Ericsson Xperia arc (1500mAh)

Den i förhållande till konkurrensen mindre bra batteritiden fick oss att fundera över om LG kanske snålat med batteriet. Fallet verkar dock vara det omvända och vi mäter strax över 1500mAh – precis vad som står på batteriets etikett – när vi ansluter enheten till en digital batterimätare (CBA III) och belastar batteriet med 1,5A till dess att spänningen sjunker till 2,8V.

Tyvärr hade vi inte ett purfärskt batteri från någon dubbelkärning konkurrent att testa och fick därför nöja oss med Xperia arc som referens. Vi lät ladda upp och ladda ur batterierna minst ett tiotal gånger innan vi genomförde urladdningen i grafen ovan.


Optimus 3D blir långt från så varm som Galaxy SII, men visst känns det att telefonen hettar till efter en längre tids spelsession. Temperaturen närmar sig som högst 42 grader efter en timmes full belastning enligt av de två CPU-kärnorna enligt vår IR-mätare.

Systeminformation

LG Optimus 3D är den första enhet vi testat som bygger på en plattform från Texas Instruments. Plattformen i sig är förvisso inte lika revolutionerande som 3D-skärmen och bjuder på samma grafikchip som vi hittar i bland annat Google Nexus S och Samsung Galaxy S; Imagination PowerVR SGS-540. Processorn är en Cortex A9 i 1GHz och bygger på 45nm tillverkningsteknik.

Som vi nämnde i inledningen hänvisar LG till telefonen som världens första ”tri-dual configuration smartphone” med betydelsen att enheten har två minneskanaler med två minnesmoduler i kombination med två processorkärnor. Fördelen med detta skall vara ökad bandbredd och bättre I/O-prestanda.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=dtLP6naaibg

[Läs mer om OMAP 4430]


Uppseendeväckande nog har LG inte lyckats leverera Optimus 3D med den för stunden senast aktuella Android-versionen Gingerbread/2.3 utan skickar i stället med Android Froyo/2.2.

Google lanserade Froyo i maj 2010 och Gingerbread i december samma år och LG har därför haft rikligt med tid på sig. Tillverkare som Sony Ericsson hade Gingerbread-utrustade Xperia arc i butik redan under april-mars. LG har förvisso lovat att en Gingerbread-uppdatering är på väg och bör dyka upp i september, men något exakt datum är inte spikat vid tillfället för den här artikeln.

Vi kan dock inte annat än oroa oss för hur det kommer att bli med uppdateringar om LG släpar fötterna efter sig på det här viset och kommer med intresse följa utvecklingen.

För samtliga av testerna har vi använt den vid testet senast tillgängliga mjukvaruversionen: v10d-jul-08-2011.


Enligt Android System info är telefonen, precis som specifikationsbladet vittnar om, utrustad med två stycketn ARM Cortex A9-kärnor med en klockfrevens på nära nog 1GHz. Grafikkretsen är densamma som vi finner i exempelvis Nexus S och Samsung Galaxy S i form av Imagination PowerVR SGX 540.

Bland sensorerna finner vi ett 3-axlat gyro, accelerometer, närhetssensor och en kompass.

Mängden RAM som finns tillgängligt för operativsystemet är 441MB vilket förvisso är bättre än på Optimus 2X, men inte lika bra som på konkurrenterna i samma prisklass. Samsung har fläskat på rejält och erbjuder en minnesmängd på hela 833MB på Samsung Galaxy S II.


Omkring 1GB finns reserverat för appinstallationer och detta bedömer vi som godkänt.

Spel, prestanda och grafer
I spelväg fungerar Optimus 3D riktigt bra bland det utbud som idag finns tillgängligt på Android Market. Vi hittar inte ett enda riktigt spel där vi lyckas provocera fram hack eller en så låg FPS att det inte längre är spelbart. Titlar vi provat är bland andra Asphalt 6, Dungeon Defenders, Angry Birds och Fieldrunners HD med flera.


Det inbyggda minnet presterar ett godkänt resultat i detta testmoment och vi stöter inte på några överraskningar. Vid överföring av filer till den interna SD-kortpartitionen genom USB 2.0-gränssnittet överskrider hastigheten förvånande nog aldrig 2MB/s.


Optimus 3D presterar helt och hållet i linje med vad övriga Arm Cortex A9-baserade enheter gör i Benchmark Pi.


Likaså är prestandan på samma nivå som konkurrenterna i Linpack. Det kommer bli väldigt intressant att se hur mycket bättre prestandan blir med Gingerbread installerat.


I CF-benchmark som mäter mer än bara CPU-delen utan också I/O-prestandan m.m. kvalar Optimus 3D in på en andraplats. Än en gång presterar telefonen precis som vi förväntar oss av en Cortex A9-baserad enhet.


PowerVR SGX 540 hamnar en bra bit bakom ARM:s flerkärniga Mali-400MP. Prestandan är dock bättre än bland övriga PowerVR SGX540-utrustade enheter vilket visar att Texas instruments eller LG gjort en del optimeringar.


I Basemark ES (forna 3Dmark Mobile) är skillnaden till toppsegmentet stor. PowerVR SGX 540 hänger inte riktigt med i svängarna när Adreno 220 och Mali-400 visar musklarna. Än en gång placerar sig Optimus 3D före konkurrenterna med samma chip dock.

Utöver Electopia och Basemark försökte vi också köra Nenamark 2.0. Tyvärr kraschar programmet när vi skall köra igång testet, varför vi tvingats utelämna det. För fler grafer kring hur PowerSGX 540 presterar kontra andra plattformar rekommenderar vi att ni slår ett öga på vår recension av Optimus 2X.


Vi har redan konstaterat att LG snålat in på minnet och detta får konsekvenser för GPU:n som blott har 71MB till förfogande. Detta kan jämföras med Sensation eller exempelvis Galaxy S II som har 256MB respektive 188MB till förfogande.


Vellamo är en kombination av de mest populära webbläsartesterna på nätet. Samsung Galaxy S II springer ifrån konkurrensen med 933 poäng medan LG kvalar in strax bakom HTC Sensation på 713 poäng. Skillnaden till Optimus 2X eller Xperia arc är dock minimal.


I Sunspider, som också ingår Vellamo, kan vi konstatera att Optimus 3D än en gång kniper en bra placering och resultatet är inte långt från vad Samsung Galaxy S II presterar. Honeycomb-baserade Tegra 2-plattor visar sig dock slå samtliga smartphones i detta test med bred marginal.

Sammanfattning
LG Optimus 3D är en spännande telefon i och med 3D-tekniken.  Vi har låtit större delen av vår bekantskapskrets testa telefonen och kan konstatera att det verkar vara ytterst individuellt kring hur 3D-effekten uppfattas. Vissa kan knappt se på skärmen utan att känna obehag medan andra är upp över öronen förtjusta i det hela. Tyvärr försvinner effekten om vi inte ser på telefonen rakt framifrån och det påverkar användbarheten. Effekten i sig är det däremot inget fel på och vi anar definitivt ett helt annat djup i bilden än på en 2D-skärm – även om högre upplösning står högt på önskelistan.

Kameran presterar 3D-video och bilder med ett bra djup vid fotografering av objekt nära linsen, men presterar desto sämre ju längre bort objekten är. Bildkvalitén är i både 2D- och 3D-läget inte särskilt bra för en telefon i den här prisklassen. Färgerna uppfattas som väl urvattnade och detaljnivån är inte speciellt tillräckligt hög. I mörker presterar kameran inte särskilt bra och LED-lampan kommer då väl till pass, men märk väl att den inte fungerar vid foto i 3D-läget. 

LG tar i högsta grad över kronan från Samsung Galaxy S II som den telefon vi hittills testat med bäst mediastöd. Det stora flertalet av våra testklipp, xvid, MKV/h.264 med DTS-ljud, divx etc. fungerar utmärkt. Detta gäller också när vi ansluter telefonen till en TV genom HDMI-utgången där både ljud och bild följer med.

Skärmen upplever vi som något sämre än på Optimus 2X både vad berör rörelsekänsligheten och färgdjupet samt betraktningsvinkeln. Överlag är skärmen trots detta godkänd, men det är en bit kvar till samma nivå som arc eller Samsung Galaxy S II beroende på vilka preferenser man har. 

LG:s tillverkarskal – S-Class – uppfattar vi inte som särskilt polerat och finner det funktionsfattigt i jämförelse med exempelvis HTC Sense. Den som söker en komplett upplevelse direkt ur förpackningen riskerar med andra ord att bli besviken. På sätt och vis behöver detta inte vara dåligt då det i teorin kan borga för snabbare uppdateringar, men då skall man ha i åtanke att telefonen levereras med 2.2 medan andra tillverkare leverar 2.3/Gingerbread sedan flera månader tillbaka i tiden. Det skall sägas att LG utlovat en Gingerbread-uppdatering i september månad, men något exakt datum är inte spikat. 

Mjukvaran 3D-studio är inget vi faller för och vi ser det snarare som omständigt att starta program genom detta gränssnitt framför den vanliga 2D-varianten. Vilket också får oss att ifrågasätta nyttan med att ha en fysisk knapp på telefonen kopplad till detta program framför att använda den som en traditionell kameraknapp. 

Batteritiden är inte den bästa och bland samtliga av de tvåkärniga telefoner vi testat hamnar Optimus 3D på en sistaplats. Batteriet tar slut i högre takt än med exempelvis Sony Ericsson Xperia arc eller Samsung Galaxy SII under likartade förutsättningar.

Ljudkvalitén är bra vid samtal både för vår del och för vår motpart. Vi gillar speciellt att vi kan dra upp ljudvolymen en hel del.  Detsamma gäller högtalaren på bakstycket av telefonen som presterar ett tillräckligt starkt ljud för att fungera även i något bullirigare miljöer. Videosamtal går an, men bildkvalitén på den frontmonterade kameran hade kunnat vara bättre. Vid musiklyssning låter det ungefär som med Optimus 2X och det enda vi kan anmärka på är en något låg ljudvolym. 

Hårdvaran är inte den bästa på marknaden ur en rad övriga aspekter så som mängden arbetsminne och det vid det här laget något ålderdomliga grafikchippet. Vi tycker inte heller att telefonen har samma flyt som Samsung Galaxy S II när vi exempelvis surfar på nätet, där speciellt Flash-material tynger ned Optimus 3D i högre grad än Galaxy S II. Det återstår dock att se vad en Gingerbread-uppdatering kan göra för Optimus 3D. 

LG Optimus 3D är lämplig för dig som:
* Vill ha telefon med en stor (4,3″) 3D-skärm
* Vill ha en HDMI-utgång för att avnjuta media/spel på storbildsskärm
* Vill ha Android-världens bästa videostöd (1080p MKV/h.264 med DTS-nedsampling till stereo etc.) 
* Vill ha bra och framför allt starkt ljud vid telefonsamtal 
* Vill ha en robust telefon 

LG Optimus 3D  är inte lämplig för dig som:
* Vill ha lätthanterlig och lätt telefonen (168 gram)
* Android i dess allra renaste form / vara garanterad snabba framtida uppdateringar genom tillverkaren
* Vill ha den senaste versionen av Android installerad på telefonen 
* Är priskänslig
* Vill ha det snabbaste enheten på marknaden (PowerVR SGX 540 + liten mängd RAM/arbetsminne) 
* Vill ha en så komplett upplevelse som möjligt out-of-the-box (LG S-Class är inte inte jämförbart med HTC Sense) 

Andra telefoner att överväga i samma prisklass

Lägsta pris på Samsung Galaxy S II på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på HTC Evo 3D på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på LG Optimus 2X på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på HTC Sensation på Prisjakt just nu:

Mest kommenterat

  1. Vilken färg har din telefon?
  2. Pebble-grundaren vill verkligen ha en liten Androidtelefon
  3. Rapport: 869 000 appar i Play Store har inte uppdaterats på minst två år
  4. Moto G82 erbjuder OLED, 1080p, 120Hz och 5000mAh för €330
  5. Fler tecken på att Iphones kommer få USB-C
  6. Google Pixel Watch kan få fyra år gammalt chipp

Mest läst

  1. Google listar 100 nyheter som tillkännagavs under I/O
  2. Google Pixel 6a kostar 459 euro i Europa
  3. Fler tecken på att Iphones kommer få USB-C
  4. Moto G82 erbjuder OLED, 1080p, 120Hz och 5000mAh för €330
  5. Google Pixel Watch kan få fyra år gammalt chipp
  6. Samsung Galaxy Watch 5 Pro sägs få safirglas och titan

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken färg har din mobil (bakstycket, inte skal eller skin)?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sweclockers RSS

Senaste nyheterna om