Test av spelkontrollen Gametel

Postat:
10:41 - 2011-12-22
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
41

Tillverkare: Fructel (svenskt företag)
Produkt: Gametel (spelkontroll för mobiler)
Tillgänglighet: CoolStuff.se
Pris: 549kr inklusive moms
Hemsida/specifikationer: Gametel.se

Introduktion
Gametel är en spelkontroll för mobiler som ansluts via Bluetooth och är tänkt att kunna göra i stort sett vilken androidtelefon som helst till en spelmaskin i stil med Sony Ericsson Xperia Play. Mobilen hålls på plats av en fjädermekanism som stödjer bredder upp till 72mm.

Det finns väldigt många kompetenta spel och emulatorer för Android men som de flesta vet alltför väl kan virtuella kontroller förta en stor del av spelkänslan – och detta vill Fructel råda bot på.

Tillbehöret har ett uppladdningsbart batteri som ska räcka i cirka nio timmar, ett styrkors, fyra actionknappar, två så kallade ”shoulder buttons” på baksidan samt både Select- och Start-knappar.

Är Gametel räddaren i nöden för spelsugna androidentusiaster som är trötta på tråkiga låtsasknappar eller är det en dyr och onödig manick? Det ska Swedroid försöka ge svar på i testet nedan.

I kartongen
I den ganska trevliga lilla förpackningen fanns utöver själva Gamtel även ett mindre manualhäfte.

På baksidan av kartongen finns två QR-koder: den ena koden visar en demofilm och den andra öppnar Gametel-applikationen i Market.

Utseende, byggkvalité och konstruktion
Gametel är helt svart förutom en del vit text på framsidan och några vita detaljer på knapparna och styrkorset. Baksidan är matt och har en lite ljusare svart nyans.

Tillbehöret mäter 120 x 67 x 24 mm och väger 80g. Gametel upplevs som väldigt lätt men känns ändå ganska gedigen, plastchassit till trots. Vi blev inte besvikna över konstruktionen och fjädern som håller mobilen på plats känns stadig.

Vi var först rädda att vår testenhet HTC Sensation skulle vara för stor för Gametel, men den visade sig efter lite pillande passa utmärkt. När telefonen väl satt på plats kunde man nästan inte tro att det rörde sig om två separata enheter, utan den nya sammansatta enheten kändes nästan som en dedikerad bärbar spelkonsol.

Maxbredden för mobiler som Gametel kan hantera är 72mm. Modeller som HTC Sensation och Samsung Galaxy S2 passar därför utmärkt (även Galaxy Nexus bör fungera), medan riktiga bjässar som Galaxy Note är för stora för att få plats.

Knappar och anslutningar

Till vänster av spelkontrollen är det klassiska styrkorset placerat med knappar för fyra riktningar. I mitten sitter en Start– och en Select-knapp och längst till höger finner vi fyra stycken actionknappar.

Korset och actionknapparna använder man med tummarna och på ovansidan av kontrollen sitter två stycken ”shoulder buttons” som man trycker på med pekfingrarna.

På undersidan av Gametel sitter en microUSB-ingång som används till att ladda spelkontrollen. Intill microUSB-ingången har även två lampor placerats: en grön lampa som indikerar att enheten är igång och en röd lampa som lyser när Gametel laddas. Man sätter för övrigt på Gametel genom att hålla inne Start-knappen ett par sekunder.

Installation och mjukvara

För att komma igång och spela med Gametel behöver man först installera en app från Market. Appen heter Gametel och gör att mobilen kan kommunicera med spelkontrollen.

När man först startar appen slås Bluetooth på och sedan kan man söka efter en Gametel-kontroll genom att trycka på Add Device-knappen längst ned i gränssnittet. Se naturligtvis först till att slå på spelkontrollen genom att hålla inne dess Start-knapp ett par sekunder.

Därefter får man ange Gametel som inmatningsmetod och således inaktivera ens virtuella tangentbord under tiden man använder spelkontrollen. Sista steget är att eventuellt konfigurera ens spel och emulatorer för att utnyttja Gametel.

Vissa spel känner av kontrollen automatiskt, medan emulatorer i regel behöver ställas i manuellt. I utvecklaren Yong Zhangs (Yongzh) populära emulatorserie går det till så här:

    • Gå till Settings > Other settings och aktivera Use input method¨

  • Gå till Settings > Input settings och inaktivera alternativet Virtual keypad
  • Tryck sedan på Key mappings i samma inställningskategori och ställ in hur du vill använda Gametels fysiska knappar

Buggar och problem
Vi tvivlar inte på att Gametel har små buggar här och där och att det går att stöta på strul, konstigt vore annars, men att använda spelkontrollen har för oss varit en problemfri upplevelse.

Batteritiden
Enligt Fructel räcker Gametels fulladdade batteri till cirka nio timmars spelande. Vi har inte utsatt spelkontrollen för något vetenskapligt batteritest, men vi ser efter vår tid med enheten heller ingen anledning att ifrågasätta batteriuppgifterna.

Gametel laddas genom en microUSB-ingång och man kan därför använda samma sladd som man laddar mobilen med. Vi laddade spelkontrollen ett par timmar innan vi testade den och har hittills inte behövt trycka i mer kräm, trots ganska idogt spelande. Batteriet borde med andra ord räcka en hel dag även om man spelar mycket.

Spelkompatibilitet och spelkänsla
En spelkontroll som Gametel är naturligtvis poänglös om det inte finns några spel som kan hantera den. Tillverkaren har själv en ganska lång lista på titlar de testat och vet är kompatibla med kontrollen. Asphalt 5 HD, Guns ’n’ Glory, Happy Vikings, Muffin Knight, R-Type, They Need to Be Fed och Zenonia är några av spelen som ska fungera utmärkt.

Vi har bland annat testat Cordy och Sleepy Jack (för övrigt två av Markets bästa spel enligt undertecknad) och de var 100% kompatibla med kontrollen och hårdvaruknapparna höjer spelkänslan avsevärt. Flera av OrangePixels retrospel (Meganoid, Stardash) kan också hantera Gametel utan problem. Det populära runnerspelet Wind-up Knight är en annan titel som först kommer till sin rätt med fysiska knappar.

Vissa spel, som exempelvis Grand Theft Auto III, har än så länge bara halvdant stöd för Gametel. I GTA3 kan man exempelvis använda styrkorset för att röra sig men ingen av actionknapparna har någon effekt.

Ser man till det totala antalet spel i Market är det en liten procent som stödjer Gametel. Kompatibilitetslistan är dock tillräckligt lång för att i vår mening redan nu vara värd investeringen – åtminstone för spelfantasten, men betydligt fler titlar lär framgent få stöd för externa kontroller. Dessutom kan i stort sett alla emulatorer för Android hantera en extern kontroll som Gametel och det är egentligen huvudsaken.

Det är utan tvekan när man emulerar gamla tv- och hemdatorspel som Gametel är i sitt esse. Med spelkontrollen kan man göra sin androidmobil till en Game Boy, Game Boy Color, Game Boy Advance, Game Gear och en portabel variant av NES, SNES, Play Station och i stort sett alla andra konsoler släppta mellan 1980 och en bit in på 2000-talet.

För en nostalgiker som har dessa gamla konsoler i en garderob eller ett förråd någonstans (guilty as charged) som kvarlevor från en svunnen barndom innebär emulatorer i kombination med Gametel äkta nostalgi i fickformat. Det är helt enkelt löjligt roligt att spela igenom ens gamla favoriter och inte minst rör det sig dessutom ofta om bra och genomtänkta spel.

Hur står sig då knapparna? De hade gärna fått ge ifrån sig lite mer motstånd och ha bättre känsla om man får uttrycka sig så. Knapparna på en Xperia Play är exempelvis snäppet vassare. Gametels knappar får dock godkänt och de är oändligt mycket bättre än att trycka på låtsasknappar på en pekskärm.

Eftersom den anslutna mobilen med största sannolikhet väger mer än Gametels 80g kan de sammankopplade enheterna få en viss framtunghet. I vår mening är dock detta inget som stör – även när en förhållandevis tung kluns som HTC Sensation (148g) är inkopplad.

Slutsats
Kan Swedroid rekommendera Gametel? Den frågan är faktiskt väldigt lätt att svara på. Är du riktigt spelintresserad och inte minst gillar att pilla med emulatorer är Gametel utan tvekan värd sina 549kr. Man får i stort sett en Xperia Play, men slipper alla nackdelar den enheten har gentemot lättare och mer kompetent hårdvara.

Vi skulle vilja gå så långt som att påstå att ett tillbehör som Gametel nästan gör en dedikerad spelmobil som Xperia Play poänglös. Sony Ericssons telefonkonsolshybrid är förvisso en jäkel på spel och dess spelstöd och knappar är bättre än Gametels, men samtidigt är Xperia Plays enda riktigt starka sida just spel – men det är en klumpig, tung och numera förhållandevis slö enhet.

Med Gametel kan man enkelt göra sin lätta, snabba och smidiga toppmodell till en bärbar spelkonsol och för en gejmer kan det vara guld värt. Knapparna hade gärna fått ge ifrån sig mer motstånd och ha bättre känsla – analoga styrspakar hade inte heller varit fel – men jämför man enhetens fysiska knappar med virtuella knappar på en skärm är skillnaden stor som den mellan natt och dag.

Är man å andra sidan inte en spel- och emuleringsfantast utan nöjer sig med att spela Angry Birds och Wordfeud någon gång ibland har man ingen större användning av Gametel och priset är då alldeles för högt. Vi har tyvärr inte haft möjlighet att jämföra Gametel med ett konkurrerande system som iControlPad, men vi drar oss ändå inte från att ge tummen upp för Fructels spelkontroll.

För de som vill kunna spela Wonder Boy, Golden Axe, Mortal Kombat, Pokemon, Zelda och Super Mario tills fingrarna får blåsor rekommenderas Gametel varmt.

Fördelar:

  • Mycket bra för mobilspel och emulering
  • Liknande funktionalitet som Xperia Play men utan att vara bunden till en viss telefonmodell
  • Förvånansvärt god passform och kvalitetskänsla på fästmekanismen

Nackdelar:

  • Går inte att skriva med Androids tangentbord i spel eftersom Gamtel är angiven som inmatningsmetod
  • Inga analog styrspakar
  • Erbjuder inte riktigt lika god knappkänsla som kontrollerna på Xperia Play
  • Priset (i dagsläget 549 kr) är lite för högt

 

Lägsta pris på Samsung Galaxy S II på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på HTC Sensation XE på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Sony Ericsson Xperia arc s på Prisjakt just nu: