WhatsApp vill bli lika populärt i USA som i övriga världen, startar reklamkampanj

Postat:
11:54 - 2022-01-29
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
36

I USA är det färre som installerar meddelandetjänster då de istället använder appen som följde med telefonen, vilken det än må vara. Eftersom Apple har en ovanligt stor marknadsandel i USA innebär det att Imessage fått ett väldigt starkt fäste.

Och när Iphones skickar meddelanden till Androidtelefoner, eller tvärtom, går det istället via osäkra och förlegade SMS. Över fem miljarder okrypterade SMS skickas i USA varje dag. WhatsApp må vara allmänt förekommande eller rentav allestädes närvarande i många regioner, men tjänsten har inte blivit någon succé i USA.

Meta hoppas kunna ändra på den saken och kommer nu i helgen inleda en stor reklamkampanj i USA, den första i ordningen. Kampanjen inkluderar TV-reklam, reklamtavlor runtom i landet och annonsering online.

The Verge skriver att vinkeln är att poängtera WhatsApps kryptering. En TV-annons ska jämföra att skicka okrypterade meddelanden med en främling som öppnar användares post i brevlådan. Will Cathcart från WhatsApp säger att E2E-kryptering används betydligt mindre i USA än i resten av världen.

Att få amerikanska Iphone-användare att byta från Imessage till WhatsApp kan bli en tuff uppgift och frågan är hur pass stort genomslag reklamkampanjen kommer få. Det har spekulerats kring att Meta medvetet väntat med satsningen tills efter namnbytet för att undvika de dåliga associationer ”Facebook” kan väcka.

Vidare läsning: USA har en annan meddelande-marknad än övriga världen