Specifikationsrace på gott och ont [Krönika]

Postat:
19:25 - 2011-01-19
Skribent:
| upnorth
Kommentarer:
73

Den perfekta telefonen finns inte och kommer nog aldrig att existera, tyvärr. För det skulle innebära mycket för exploateringen av jordens resurser som ändå bara slutar med gigantiska sophögar i ofta känsliga naturområden, men det är en annan diskussion. Det som skulle kunna tillverkas är något som tar de för tillfället tillgängliga materialen och teknikerna, och kombinerar dem på ett sätt som med lite valbarhet blir användbart för så många som möjligt.

Specifikationsrace har alltid varit ett bra sätt för marknaden att skapa hype kring nya produkter, för då slipper man ta hänsyn till huruvida siffror och begrepp är något bra eller inte, det låter häftigt och det säljer. För mobiltelefoner har det främst handlat om vikt, volym, antal färger i skärmen. Nu om huruvida det fysiska gränssnittet består av beröringskänsliga skärmar och hur många samtidiga punkter dessa klarar att registrera, samt diverse tillkopplingsmöjligheter. Men inget av det här har ju någon relevans alls om det inte sätts i ett sammanhang. Andra race som ”drabbat” mobilanvändare med något högre naturlig relevans är batteritid, SAR-värde och skärmstorlek. Men PR-folket ser väldigt sällan till helhetsupplevelsen av produkterna och det är på grund av att tillverkarna oftast väljer en eller några komponenter som ska ”göra” telefonen och höja varumärkets status bland kunderna några hack.

Som tur är tänker inte alla lika och även om det så klart är min personligt subjektiva åsikt så har Apple med Steve Jobs i polotröja och jeans (mer verklighetsförankrat än en svindyr kostym vilket förmodligen är en viktig del av deras image) en mer visionsbaserad utveckling. Det är ingen slump att denna aktör dyker upp som referens till det mesta inom konsumentteknik idag för även om produkterna inte passar alla så anses de rent allmänt vara mer kompromisslösa och genomtänkta jämfört med sina konkurrenter, och marknaden förlåter därmed den ofta lite kaxiga prissättningen. Lägre supportkostnad brukar vara intervjuade CIO:ers främsta argument och med tanke på framgången de har haft inom utbildningsväsendet som knappast har världens fetaste budgetar är det nog ett starkt sådant.

Men läget blir bättre och bättre för Android och här tenderar tillverkarna att vara mer lyhörda för kritik som kompensation för de simpla säljargumenten. ”Programbutik” borde till exempel inte kunna sälja en telefon då det är en av många populära säljargument som ändå är så gott som standard. För nu verkar fler högupplösta skärmar vara på gång för att möta konkurrensen från Retina Screen i iPhone 4. Dessutom kommer som sagt HDMI-mirroring och liknande godis med nyheterna i år. Båda ger relevanta försäljningsargument som jag gärna hade använt under mitt år på OnOff när jag istället sprang runt och varnade för knappsatser som sprack i populära telefoner.

För kvalitet och användbarhet säljer uppenbarligen betydligt bättre än slarvigt byggda och omständigt konstruerade prylar. Lägg till det mitt favoritord i sammanhanget – konkurrens – och du har ett, i dessa matkulturella dagar, bra recept på håll- och användbar utveckling. Android har alla förutsättningar för att bli plattformen detta händer på, som skulle kunna eliminera kvalitethämmande specifikationsrace en gång för alla.

Fotnot: Tyvärr gick krönikan ut i förtid som ett utkast, vi beklagar röran.