Exchange sync trassel

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by calanbalan, Apr 20, 2010.

1. Konstigt

Konstigt Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Använd LockPicker så slipper ni det...

2. calanbalan

calanbalan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har det funkat hyffsat bra för mig i tre dagar. Dock skall ju tilläggas att jag under den tiden inte slagit på wifi mer än en enda gång, varpå det givetvis sket sig direkt. En omstart löste problemet då (och av med wifi). Förrut funkade det en period enbart med wifi nu tvärtom. Känns inte riktigt rätt att man inte skall våga slå på bt eller wifi av rädsla för att mailen ska balla ur.

3. rokker

rokker Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Samma sak här, måste ha en synkning som funkar i jobbet. Annars måste jag gå tillbaka till winmob :(
    Någon som fått nått livstecken från HTC?

4. ktd

ktd Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

För mig har det helt plötsligt börjat funka bra. Hade problem dom tre första dagarna bara.
    Men jag kontaktade HTC och fick följande svar som ni kanske kan pröva.

5. slitz

slitz Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo min ActivesyncExchange har faktiskt fungerat felfritt sedan jag tog bort telia proxy och port.

6. Bulldog76

Bulldog76 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Detta verkar fungera för mig också.

7. ktd

ktd Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vilket av dom olika sätten tror du var det "avgörande"? Kan vara bra att veta om det börjar sturla igen...

8. rokker

rokker Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har jag testat att ta bort proxy och port också. återkommer med resultat, den började synka efter omstart iaf så det verkar ju lovande :)

9. Konstigt

Konstigt Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Funkade direkt för mig när jag tog bort proxy & port!

Edit: Kan tillägga att jag inte gjorde några av de andra åtgärderna.

10. ajh

ajh Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Samma här.. Följde HTC´s rekommendation ang proxy och port.
    So far so good, återkommer med om den håller sig synkad!

16:37: Funkat klockers sen jag ändrade. Verkar vara lösningen på ActiveSync strulet att plocka bort proxy/port.
    Ska testa när jag kommer hem att växla fram och tillbaka mellan wifi och 3g för att se om det fortfarande funkar efter det.

Last edited: Apr 27, 2010
  11. Bulldog76

MINA ENHETER

För mig blev det bättre med att först ange andra isntällningar i WIFI. men fungerade inte helt felfritt.
    ovanstående löäsning om Proxy osv verkar fugnera klockrent. Jag sätter på o stänger av WIFI och det fungerar att skicka mail utan problem.

12. ajh

ajh Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan bekräfta att proxy/port fixen verkar vara lösningen.
    Har fungerat kanon sen igår förmiddag då jag tog bort dessa. Försökte verkligen återskapa problemet igår oxå.. :)

13. HeDish

HeDish Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Skall också testa proxu/port o hoppas...
    Vill hlr inte tebax till WinMo som den är i nuläget...

MEN i morse fick jag ett annat fenomen.
    Helt plötsligt var alla mail dubblerade i telefonen í inkorgen utom de två översta. (jag visar 100 dgr)
    Kollade webmailen, puh, ej dubblerade där.
    Ändrade till 3 dgr i tele, blev rätt.
    Ändrade tebax till 100 dgr, fel igen.
    Tog jag bort ena dubbletten försvann "originalet" i webmailen...
    Var tvungen att åka till jobbet, kollade igen, allt såg rätt utom ett mail som var dubblerat!? Och så har det hållit sig.
    Såg likandant ut i TouchDown btw...

TouchDown-felet med att inkorgen där bara visar ca 1/3-del av tiden, ca 1 månad, istf 100 dgr som det är inställt på.

14. ThompaL

ThompaL Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!
    Jag är djupt nere i ActiveSync-träsket. Har testat att ta bort proxy och port enl ovan (har Telenor), men det funkar inte för mig ändå! Var ni tvungna att ta bort kontot och lägga till det på nytt för att få det att funka, eller räckte det att bara starta om?

Mina problem (i kortversion):
    - Kalendern synkar inte. Får alltid felet: "Konverteringsfel för klient/server"

När jag tar bort kontot och sedan skapar det på nytt, funkar allt bra igen. Någon dag eller två... Sedan samma probelm igen.

Nån gång har ovan handgrepp lett till att jag inte har kunnat maila ut från mobilen. Inkommande mail har synkat, men utgående har fastnat i utkorgen med felmeddelandet att mail-adresserna är felaktiga (vilket de inte är). Detta har jag dock löst genom att "döda" mailen med App-killer, och sedan starta upp mailen igen. Då har mailen rasslat iväg fint (rejält försenade...)

MEN mitt stora problem är alltså synken på kalendern: "Konverteringsfel för klient/server".

Vad skall jag göra? Kan inte ha det på detta viset!

15. calanbalan

calanbalan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Funkat fint för mig hela veckan, har dessutom applicerat proxy/port fixen (fast det funkade ändå). Kände mig lite äventyrlig igår (säkert ölen som talade) och beslöt mig för att sätta på wifi. Självklart ballade mailen ur igen. Dubbla mail i inkorgen och ingen synkning till server gjordes längre. Lästa mail dyker upp som oläste om och om igen. Tog bort accountet och la till igen och nu funkar det igen.

Ska resetta hela telefonen nu iom att den ändå inte går att stänga av så får väl se hur det är därefter.

16. Bulldog76

MINA ENHETER

Nu har jag inte haft problem en enda gång med detta. Ska sägas att en på mitt jobb hade samma problem, men vi tog bort proxy och port, men det krävdes en fabriksåterställning på telefonen för att inte få strul med mailen längre, en annan behövde bara starta om telefonen.

17. t68

t68 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ett litet tips: hade problem med exchangesyncen, framför allt via 3g. Det jag gjorde var att öka på storleken på hur stora mejl som får tas emot. Kommer inte ihåg hur mycket men det är enkelt att testa under kontoinställningarna (typ från 10 kb till 50 kb). Nu verkar det funka som det ska i min desire.

18. lanilani

lanilani Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade precis som du problemet med synk av kalendern: "Konverteringsfel för klient/server". Störande! Däremot har jag kunnat ta emot mejl hela tiden.

Jag tog bort proxy & port men var tvungen att starta om och ta bort/lägga till exchangekontot på nytt för att det skulle bli bättre. Jag passade även på att ändra inställningarna för wifipolicy till att ansluta till mobilt nätverk efter 15 minuter istället för aldrig. Nu verkar det fungera, både med WiFi och 3G (har Telia) men jag får väl se om några dagar...

19. lanilani

lanilani Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Idag slutade det funka för mig, igen... trots alla ovan gjorda inställningar. Det funkade fin-fint över både WiFi och 3G i 3 dagar. Lösning: Efter att tagit bort kontot, stänga av, ur med batteriet 10 sek, på med enheten och in med exchangekontot igen så funkar det igen. Hmmm....

20. KiAnKo

KiAnKo Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

jag har upptäckt samma problem, fast jag kör IMAP mot en EXCHANGE-server (på KTH) på samma sätt som jag kör THUNDERBIRD på mina datorer mot samma konto. (Se mer i tråden https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=127242).

Jag tror problemet ligger i E-POST eller i synkroniseringen hos E-POST. Jag har provat med "K-9 MAIL", då FLYGPLANSLÄGE eller 20min utan batteri fungerade. Med "K-9 MAIL" igång över natten så hoppade E-POST igång och nu fungerar båda utan problem sedan 2 dagar.

"K-9 MAIL" klarar även ALLA undermappar i IMAP, E-POST missade ju som inte var "löv" i trädstrukturen, dvs:

I exemplet ovan missade E-POST 2 av 5 mappar - nämligen mapparna Inbox/A-mappen/ och Inbox/B-mappen/

"K-9 MAIL" klarar det efter en ändring så att "INBOX" fanns med som ett "filter" under ACCOUNT SETTINGS / INCOMING SERVER SETTINGS / IMAP PATH PREFIX

jag var så nära att göra en hardware reset...