GPS-hack

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av droidwi, 29 dec 2010.

1. jak

jak Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hittar inte länken till videon, och mina sökningar ger bara träffar som handlar om inställningar. Är det någon som kan dela med sig?

Tack!

2. Raymond

Raymond Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

http://www.youtube.com/watch?v=lt9XNnjAcBc Fram till 2.15. Det hon gör därefter ska du INTE göra.

Last edited: 10 jan 2011
    jak gillar detta.
  3. Dr.Byte

Dr.Byte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

MINA ENHETER

Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Mail till Samsung ang GPS

Tar mig friheten att delge er mina kontakter med Samsung ang GPS problemet, och som jag misstänkte dom vill absolut inte kännas vid det, samt satt en vad jag brukar säga "fel person på fel plats", vilket en del bolag verkar EXTREMT bra på att göra nu för tiden, nu tar vi mailen.

Till Samsung support:
    Och det tog ju några dagar att få svar, och när svar kommer så heter som så otroligt många gånger annars svar från Sandra, börjar nästan tro att alla som jobbar med support via mail numera heter Sandra... :D

Svar från Samsung:
    Så killar och tjejer, ska vi skratta eller gråta?

Så blir till att bråka med Dustin då, för bevisligen vad jag förstår är inte detta nåt problem för Samsung?

Ber mod se till så jag kan uppdatera denna post vid behov, ska dra iväg ett svar på detta till Samsung, vilket man MÅSTE göra via deras sida (omständigt!), kan inte svara på mailet.

Rond 2

Till Samsung som svar på föregående mail, beklagar en del "hårda ord och vinklingar":
    Och idag kom ett svar, och av svaret så är jag minst sagt förbryllad men jag antar att man säger att man "kollar detta" och sedan återkommer för att slippa mera mail, men ger dom en chans.

Svar från Samsung:
    Typ nästa år då eller? men jag hoppas, väntar även på att Dustin ska höra av sig hur dom tänker bemöta detta, återkommer med information därifrån med.

Dustin

Angående Dustin så skulle killen jag talade med kolla med sin produkt avdelning och återkomma ASAP!

Så får hålla tummarna, dock rekommenderas att FLER hör av sig till både Dustin och Samsung om GPS:en så att dom vaknar och inser att detta är mer än bara en "quickfix", är vi fler så är vi starkare.

2010-01-14 - Dustin Del 2.

Nu har det hänt igen, ett svar har kommit :D
    Denna gång är det Dustinhome som står för svaret ang GPS:en.
    Jag tar mig friheten att anonymisera vissa delar då jag inte tror att dom kommer bli så glada av att bli förbigångna i Garanti ärenden. (ni förstår nog säkert min tanke...)

Då börjar vi, svar från Dustinhome och den "returkille" jag snackade med som skulle återkomma, och som jag redan förutspått så vart det nitlott.

Så nu har jag då mailat det företag som ska vara ansvariga i detta ärende, och dom tar ju då såklart 20kr/minuten oavsett längd(!) för telefonsamtal, så rekommenderar att maila (HUTLÖST!!)

Skickade ett mail till bolaget ifråga, ursäkta en del hårda ord och formuleringar, rätt trött och seg idag :D

Och nu kom då ett "autosvar" från företaget, och orsaken till att jag vill delge er detta är ganska uppenbart om man tittar på svaret:

The Story Continue...

Last edited: 14 jan 2011
  4. Ceder_78

Ceder_78 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har mailat till dom nu jag också så får vi se vad de säger..

5. Newages

Newages Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Var hittar ni modellnumret på deras sida där man skriver in modellnr?
    Eller vilke skriver ni i?

6. Ceder_78

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tog bara första bästa.. Stämde inte en siffra på min telefon iaf..

7. Dr.Byte

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

MINA ENHETER

Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Tro det eller ej, men för att få fram våran modell så väljer man klassiker/touch (!) då får du rätt modell och du kan inte svara direkt på mailet i lådan sedan utan MÅSTE gå via hemsidan igen, så jäkla värdelöst.

Men välkommen i mailar gänget :D

Newages gillar detta.
  8. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Usch..Får hoppas HTC eller SE kommer med bättre grejer nästa gång man ska köpa telefon. Samsung är så jävla värdelösa. Galaxy S är ju helt obrukbar utan de custom roms och fixes som finns, och Kies är sjukt dåligt.

9. borelis

borelis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tack för alla uppdateringar med en helt klart dålig support. Väntar med spänning på deras nästa svar.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

10. jak

jak Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har gjort modifikationen, och tycker väl att jag får rätt bra noggrannhet på GPSen när jag gör GPStest, men...

Jag har GPS påslaget i snabb-menyn, och "Använd GPS-satelliter" i Inställningar->Plats och säkerhet.

När jag startar t.ex. Google maps så dyker GPS-symbolen upp i statusraden högst upp och efter en liten stund får jag en bra position (som förväntat). Men om jag låter skärmen släckas via skärmsläckaren verkar det som om GPS-satellitmottagningen stängs av och jag är tillbaka på en position baserat på basstationerna. Sedan blir det en ny fördröjning när mottagningen slås på och den tar emot signalerna.

Är det så att man måste ha skärmsläckaren av för att kunna köra GPSen, eller är det någon inställning jag har missat?

Jag kör standard-ROM, just nu säger den FROYO.XWJP6 på "kompileringsnr" om det är den informationen som är intressant? Basbandsversion är I9000XXJPM.

11. Raymond

Raymond Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Min erfarenhet är att så fort ett program slutar använda GPSen så pausar GPSen för att spara ström. Google Maps tycker väl att det är ingen ide att läsa av GPSen när skärmen är stängd. När skärmen tänds och Google Maps vill veta var du är måste GPSen återigen hitta satelliterna.

12. jak

jak Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack, det var det jag var orolig för. Det gör ju att strömförbrukningen blir högre då skärmen också måste vara igång hela tiden.

Men andra program kan kanske "tvinga" att GPSen är igång hela tiden, så jag får förlita mig på att programmen jag kör har den funktionen.

13. Ceder_78

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Haha fick ett "goddag-yxskaft" svar jag. :eek:

Skrev klart och tydligt att det INTE var mjukvarurelaterat o_O och postade xda länken.. Drog iväg ett svar till dom nyss..

Kopierade lite från ditt mail där Dr.Byte.. Undrar vad som skulle hända ifall de skulle erkänna att det ÄR hårdvaru fel.. Garantireparation av 5? miljoner telefoner? :money:

14. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Bra skrivet. Jag gnisslar tänder varje gång jag läser ett av Samsungs mailsvar. De verkar ju sakna både grundläggande läsförståelse och teknisk insikt; man kan fråga vad klockan är och få instruktioner om vart man laddar ner senaste versionen av Kies.. jisses.

Hoppas ni får ett bättre svar, jag är väldigt nyfiken på detta.

15. Newages

Newages Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har skickat detta:
    "Jag har några frågor angående GPS:en, som jag inte anser fungera i dessa telefoner.
    Har haft annan telefon med GPS som fungerat mycket bättre än Galaxyn.
    Tyvärr fastnade jag för Galaxyn, med facit i hand en miss.
    Froyo/Android 2.2 löste inte GPS problemen.

Vill inte gå in i telefonen och lösa det hårdvarumässigt enl instruktioner på: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=29950&page=4 (bild i inlägg nr: #68)
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=878970"

Men inte fått svar ännu.

Svaret fån Samsung support!
    "Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.

Om uppgradering till Android 2.2 inte löste problemet i din telefon,
    kanske uppdateringen inte skettpå ett korrekt sätt eller så kan problemet vara
    hårdvarurelaterat i erat fall. Var vänlig testa med att återställa telefonen till fabriksdata.
    Notera att detta raderar all information på telefonens huvudminne. Har du information du
    behöver spara bör du göra det innan. Du återställer telefonen genom att gå till: Program -
    Inställningar - Privat - Återställning till fabriksdata.

Löser det inte det problem du upplever vänder du dig till
    återförsäljaren för vidare hjälp med service.

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
    Magnus Samsung support
    För telefonsupport, vänligen ring oss på 0771-SAMSUNG(0771-7267864)."

Last edited: 13 jan 2011
  16. Ceder_78

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

LOL Newages.. Nästan samma svar jag fick på mitt mail också.. Här kommer det..

Så de tror allså att jag får bättre gps signal om jag fabriksåterställer telefonen o_O

Hur tänkte dom nu.. Jaja man får väl fixa det själv då genom att bryta isär telefonen då och hoppas på att man inte bryter sönder nåt... :scared:

17. Dr.Byte

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

MINA ENHETER

Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Visst är det sorgligt? men det verkar inte som att dom har fått så mycket information i ämnet då andra "nördar" verkar lösa detta själva, och man "bör" nästan vara nörd idag för att orka med en sådan här telefon (morsan vart hysterisk... :D )

Nördar har ju som sagt rykte om sig att fixa sådant här själva, och med tanke på att Android är "open source" så är det ju lätt att modda, så mycket skulle jag nog säga ligger där, men det är "mina tankar bara".

Men om vi är många nog kan vi nog påverka dom rejält, och har nu även uppdaterat min garanti gång ovan i tråden för den som vill läsa.

Tar dom inte emot min tele så ser jag inte nåt val än att laga det själv.

18. Ceder_78

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hmm man kanske ska traska in på telia i veckan och se vad de har att säga om saken..

Mkt fint mail btw dr.byte

Dr.Byte gillar detta.
  19. imtp

imtp Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

min telefon kommer tillbaka från service nästa vecka. Då får vi se vad de säger angående reklamation... Säger de nej blir det till att ta i med hårdhandskarna

20. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Sammantaget kan jag inte riktigt rekommendera att göra detta. Det var känsligt på två punkter: bakstycket och GPS-bygeln. (Gissa om jag blev skitnervös när volymknappen skramlade ut ur lådan! Men den ska vara lös.)

Jag gjorde det och jag fick först en bra förbättring, men det kan mer ha att göra med återställningen av GPS data som jag gjorde direkt efteråt. Nu tror jag mig ha fått en viss förbättring sammantaget, men är inte säker. Och det var verkligen ingen fix som löser allt. Jag tappar fortfarande GPS i stan, någon gång oväntat på ett torg. Och jag gick t ex hela Bytaregatan i Lund, som är en gata omgiven av halvhöga hus, utan att få en enda fix. Detta var efter jag böjt upp bygeln. Det känns ungefär som vanligt.

Men jag har också positiva erfarenheter. Jag tror faktiskt aldrig jag fått GPS-fix inomhus i det rum där jag har datorn. Det fick jag nu. Och ibland går det verkligen förvånansvärt snabbt. Viss begränsad förbättring har nog skett.

Känner du dig säker på att hantera och öppna en tuff mobillåda, så gör det. Annars är det kanske inte lönt. Det är inte en panacea att göra så här.