Som titeln lyder: Vilken var den senaste filmen du såg, och vad tyckte du om den? Lägg gärna till ditt eget betyg enligt IMDB-skalan (1-10). Min senaste film var Hot Tub Time Machine. En komedi från 2010 med John Cusack, där ett gäng 40-åringar som är missnöjda med sina liv råkar spilla rysk energidryck på kontrolldosan till en bubbelpool. Detta leder till att något magiskt händer och de färdas 25 år bakåt i tiden och får därmed möjligheten att leva om sin ungdom. Ingen vidare bra film, men den genererar några fniss här och var - exempelvis då de förlorar ett vad och en av dem tvingas ge den andra oral lemstimulans under pistolhot. Slutbetyg 6/10. Duger om man verkligen inte har något annat att se och är sugen på en korkad komedi.
Senaste jag såg var nog Dawn Of The Dead. Zombiefilm (?) från 2004. En stad (kanske resten av USA, världen?) blir offer för zombies. Sjuksköterskan utan namn blir attackerad av sin egen man och blir instängd på toaletten, i sista sekunden kommer hon ut. Then, hell brakes loose... Riktigt bra film, tycker alla borde se den! 9/10. Konstigt slut, annars riktigt bra.
Sjuksköterskan spelas av Sarah Polley, mest känd från Vägen till Avonlea som visats på TV4 i ettpar omgångar. Av en tillfällighet var hon även med i min senaste film: The I inside. Den handlar om en kille som vaknar upp på sjukhus efter en olycka och inte kommer ihåg någonting som hänt de senaste två åren. Inget minne av sin fru, sin älskarinna, eller huruvida han har dödat sin bror eller inte. För att öka förvirringen ytterligare pendlar han fram och tillbaka mellan år 2000 och år 2002. Först i slutsekvenserna kopplar man hur allt hänger ihop. Rekommenderas. Bra, men inte fantastisk. 8 av 10.
Frequency. Har sett den här filmen många gånger förut, men det är en av mina absoluta favoriter. Lite scifi/mystery, där de två huvudpersonerna (far och son) kommunicerar med varandra genom tiden, en i nutid och en 30 år tidigare. Har ni mot förmodan inte sett den ännu så rekommenderas den. 9/10.
Ska man ta senaste man bara sett en liten bit av eller senaste genomförda? Senaste jag såg hela är nog REC 2, en skön skräckfilm men tyvärr lite för förutsägbar.
Green Zone. Jag ville tycka om den här filmen, då jag vanligtvis är ganska förtjust i Matt Damon-rullar, men jag kom inte överens med den. Framför allt första halvan var urtråkig. Är säkert ok om man är förtjust i krigsfilmer, men för mig var den inget vidare. 6/10.
What Doesn't Kill You En film som verkade bra men som bara var tråkig. Bra skådespelare och ok manus men ändå totalt ointressant. Jag lyckades aldrig bli engagerad i filmen och undrades bara när den skulle ta slut. Störde mig också på att trots att filmen utspelade sig över 15 år så var det vinter och snö i 99% av scenerna. Bra skådespeleri är det enda som räddar filmen så den får 4/10
Filmen är kanske ännu bättre om du har läst boken innan. För de som inte vet så är boken en sann berättelse om hur Amerikanska armén experimenterat med diverse övernaturliga förmågor i ett försök att skapa supersoldater som bla kan stirra ihjäl motståndare (eller åtminstone getter). Boken 10 av 10, filmen 8 av 10.
The Guns of Navarone. Klassiker. Riktigt bra gammal krigsfilm som håller än idag. Just krigsfilmer verkar vara närmast opåverkade av tidens tand, till skillnad från exempelvis sci-fi och fantasy som åldras snabbt. 8/10
The Last Boy Scout. Härligt korkad actionkomedi, 90-talsklassiker som tål att ses om. Inget mästerverk, men 1h 45m gedigen underhållning för stunder då man gärna slipper använda hjärnan. Fina 7/10 i betyg - om man är på rätt humör.
Har du inget liv gosse? För att inte hamna OT: Ctrl Alt Delete http://www.imdb.com/title/tt1361855/ Den får 4 av 10 av mig. Handlar om en kille som blir dumpad av tjejen och börjar (bokstavligen talat) ha sex med sin dator. Typ. Rätt skadad film.
Jag avinstallerade mitt liv runt 2002-2003 någon gång. Bara en massa buggig bloatware ändå. Uselt gränssnitt.
My best friends girl http://www.imdb.com/title/tt1046163/ Jag gillar den skarpt. Så fruktansvärt härligt humor här och där så man blir ju kissnödig av att bara tänka på det. 7/10 enkelt.
Göta Kanal 3 Jag läste att nån tidning gett den 0 i betyg, men jag tyckte den var helt okej. Typ 5/10