Ekonomipuls - Ta pulsen på din ekonomi! - [19/7] Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-9.apk

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Magnusart, 23 jan 2011.

1. Magnusart

Magnusart Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Senaste releasen är Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-9.apk.

Gå till http://ekonomipuls.se för fulla instruktioner för installation.

Changelog
    Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-9.apk
    • Det går nu att importera de filterregler som lagts till via formuläret
    • Endast konton som är kopplade till ett kreditkort eller kontokort importeras
    • Gamla transaktioner som inte har har ett globalt ID töms vid varje ny import. Detta är för att undvika dubletter. Eftersom att BankDroid inte har globala id:n ännu så innebär detta att varje import tömmer tidigare transaktioner ur Ekonomipuls i dagsläget

------------------------

Hej

Håller på att utveckla en app som ska ge möjlighet att lägga upp budget och sparmål. Tanken är att du ska kunna "ta pulsen" på din ekonomi och se vart du spenderar mest pengar.

Skillnaden mot andra liknande privatekonomi-appar är att jag tänker appen hämta all transaktionshistorik via BankDroid så att användaren slipper mata in informationen manuellt. Möjlighet för att sätta upp filterregler som taggar upp transaktionerna automatiskt kommer ges (allt från ICA hamnar hamnar under mat etc.).

Hittills har jag hängt i BankDroid tråden, eftersom det krävdes en del förändringar av BankDroid innan det går att komma igång med denna appen. Men nu börjar det ta sig och jag har börjat på min egen app.

Här finns User Stories/Scenarios och GUI Mockups https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/wiki

Lägger till mockupsen här direkt, ska ses som brainstorming för GUI:t och under utveckling

Kommentarer och kritik på bilderna ovan uppskattas. Koden är inte riktigt ännu redo att testas.

Last edited: 19 jul 2011
    Androiden, M1ntos, Ponte och 15 andra gillar detta.
  2. Aash

Aash Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det här tycker jag ser väldigt intressant ut, ska definitivt följa utvecklingen av denna :)

3. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Intressant! jag är inte direkt ekonomisk av mig, så denna app skulle kanske hjälpa mig lite :D

4. choudhry

choudhry Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det ser riktigt lovande ut, har väntat länge på en budget app som man slipper själv skriva in allting man handlar.
    Väntar med spänning tills du släpper den :)

5. JerryJ

JerryJ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Detta låter riktigt intressant! :)

6. Rallytönten

Rallytönten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ser spännande ut!, men i sista bilden, skulle man inte kunna ha lixom lite linjer i bakgrunden, ut från 200/400/800 ut till högerkanten av bilden? eller ett rutnät över hela bakgrunden som i en mattebok? skulle nog se bra ut transperant tror jag :D

Ser fram imot appen! :)

7. Vejto

Vejto Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja tack!

8. cowsick

cowsick Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ser bra ut

9. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Grymt att du tar tag i det här!
    Jag har varit sugen på det här redan första gången jag såg Saldo (Som kom före Bankdroid men inte uppdateras längre) och ställer gärna upp som betatestare.

Något jag gärna skulle se är att alla uppdateringar automatisk kan lagras i google docs så att man kan koppla till egna budgetar (t.ex. gemensamma evanemang eller i nuläget aktuellt för mig: bröllopsbudget) Här vore det också trevligt med möjligheten att sätta subkategorier (ex: bröllop > lokal) så att man enklare kan integrera den.

En annan sak som kan vara trevligt är möjlighet att splitta ett köp i två kategorier. Ett köp på citygross kan exempelvis vara mat men också en matta eller en stekpanna. Jag tror att möjligheten till både procentsplit och absolutsplit kan vara trevligt men till att börja med så är väl absolutbelopp en lämplig experimentfunktion.

Bilderna ser riktigt bra ut, det enda jag saknar där är på att ett snyggt sätt kunna jämföra med vad man i genomsnitt spenderar per månad/kvartal och då även möjlighet att sätta perioder för hur detta räknas ut (flyttar man till nytt boende, skaffar ny bil eller skaffar unge så känner mig sig nog ganska dyster varje månad när man jämför med tidigare snitt, men det relevanta vore ju att jämföra med en liknande situation.)

10. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag som letade efter en liknande app häromdagen. Awesome! :D

11. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Vad kul att det verkar finnas ett sug efter appen. Det är utifrån ett eget behov och saknad som jag börjat skapa den, så det kanske inte är så förvånande egentligen. :)

Rallytönten: Absolut, det ovan är bara snabba mockups så det blir rutnät. Orkade inte spendera mer tid på rita grafen bara ;) Ville förmedla att man kan få olika vyer genom att rotera telefonen.

Taget, jag kommer att uppdatera här när det blir aktuellt.

Intressant funktionalitet. Vi får utveckla det, till att börja med så ska jag fokusera på att släppa en "barebones" version. Så att jag får ut en plattform jag kan bygga på. Lägger dina förslag till backlogen på github ikväll. :)

Edit: Gillar idén för att kunna dela med sig av sin budget mellan flera personer (vad jag läste in i det ovan). Det kan ha grym potential.

Mockupsen får jag nog fila lite till på. Har nog inte riktigt klart för mig alla olika typer av vyer man kan tänkas vilja ha. Ska försöka lista ut vad kärnfunktionalitet ska vara till första releasen, som sagt. Så det är jättebra med alla förslag även om jag inte kan lova att det kommer med direkt. Tack. :)

Last edited: 24 jan 2011
  12. Dustin

Dustin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Låter riktigt intressant, skall följas! :)

13. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Intressant funktionalitet. Vi får utveckla det, till att börja med så ska jag fokusera på att släppa en "barebones" version. Så att jag får ut en plattform jag kan bygga på. Lägger dina förslag till backlogen på github ikväll. :) [/QUOTE]

Självklart är det något till senare versioner, men jag ville ändå föra in idéerna så att du har de med dig redan från början när du designar platformen så att det blir enkelt att utvidga funktionliteten i framtiden. Eftersom man gärna vill kunna illustrera sin månadsbudget även på andra platformar än sin Android så tror jag också någon typ av interaktion med google spreadsheets är rätt håll att gå, du kan då tillhandahålla några templates för månadsbudget etc och så kan man själv ta vilka siffror man vill om man vill göra annat.

Ah, här tänkte jag bara att eftersom jag brukar bli ekonomiansvarig (och mr, Bank) vid sånt så tänkte jag att det skulle redovisas och jag kunde dela med mig, men det vore faktiskt inte helt dumt om man kunde vara flera som automatiskt pumpar in siffror i samma spreadsheet.

14. Agge_

Agge_ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ser riktigt bra ut. Skulle nog gynna ofantligt många androidanvändare!
    Lycka till!!!

15. Fpow

Fpow Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Väntar på att detta skall fungera ihop med SEB!

16. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Har aldrig undersökt vad Google Spreadsheets har för API så det blir till att bryta ny mark isf. Har du lust att lägga upp det och beskriva funktionaliteten i issues och tagga den med new feature: https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/issues

17. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Finns det något alternativ till "Visa trådar med dina inlägg" så man slipper skriva något tok som detta för att enkelt hålla koll på intressanta trådar?

Hur som helst så äger det här projektet, men det vet du ju redan. ;)

18. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hänger inte riktigt med nu. Du kan prenumerera på denna tråden under trådverktyg ifall det är det du menar.

Tack. :)

19. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jo men det är ju flera steg bort. Det ska vara skitenkelt både att prenumerera och få upp prenumererade trådar. Man borde också automatiskt börja prenumerera på trådar man skriver i.

Hm, tror jag får ta med detta till rätt forum förresten...

20. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Statusupdate: Har fixat en runtime bugg som jag introducerat i BankDroid. Nu fungerar embryot till importen från BankDroid. Väntar på Liato så att han kan fixa ett globalt id till transaktioner så att synkroniseringen blir lättare.

Imorgon så ska jag kolla lite på att göra fler mockups för GUI:t. Borde ha något som går att testa i slutet av nästa vecka om jag inte får för mycket på jobbet.

bimmerboy gillar detta.