En guide hur man bokför/deklarerar Android app försäljning

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av corgrath, 1 feb 2012.

  1. corgrath

    corgrath Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag sålde en Android app via Android market för 10 kronor förra året, men nu har jag äntligen pratat med Skatteverket och ställt en konkret fråga "Hur bokför jag detta?".

    Som Skatteverkets svar som bas, har jag gjort ett blogg-inlägg om hur man bokför/deklarera/skattar en Android app försäljning.

    Eftersom det är inte helt självklart att veta vad hur det går till, tänkte jag dela med mig av "teorin". Förhoppningsvis så kanske det hjälper andra där ut i världen :-)

    Hur man bokför en Android app försäljning via Google Checkout

    Kommentera gärna, om ni hittar några fel :-)
     
    bernard, Hund, baldr och 9 andra gillar detta.
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Grymt bra jobbat, tackar.
    Jag har lagt på moms 25% inom EU så det bör underlätta lite...kanske...vi får se när jag säljer min första app :-)

    Däremot tror jag du har ett litet fel i momsbilagan. Ruta 30 ska summeras ner till ruta 33 och sedan föras in i ruta 13. När det summeras sen så blir det 3 kr i ruta 34 och då slutligen 3 kr i ruta 109.
     
    Last edited: 2 feb 2012
  3. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Bokmärkad och delat på G+ också! Väldigt användbart, tack!
     
  4. corgrath

    corgrath Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag ska dubbelkolla detta då jag kommer hem, tack :-)
     
  5. corgrath

    corgrath Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Phew, nu har jag gått igenom hela flödet igen och gjort en bättre bild. Förhoppningsvis är bilden tydligare och det innehåller inga fel :-)

    [​IMG]
     
    Last edited: 2 feb 2012
  6. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Antar att jag gör någon tankevurpa här...

    1. Som företagare inom EU så är det alltså betydligt mer fördelaktigt att sälja appar till personer utanför EU (7 kr vinst jämfört med 4,25 kr). Medlemskapet i EU är alltså bra för Skatteverket, men dåligt för företagare? Så lät det inte när vi röstade om medlemskapet.

    2. Om Google hade varit ett svenskt företag så hade man betalat moms till Google, inbakat i de 3 kronorna (60 öre) eller tillagt ovanpå det (75 öre). Denna moms skulle man då kunna dra av i vanlig ordning, men det kan man alltså inte göra med de 75 öre man betalar till Skatteverket enligt ovan (ruta 13)?
     
  7. foobar17

    foobar17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ett klart besläktat problem, är Googles åter-redovisning, som lämnar mycket övrigt att önska. Med EU-moms satt i Market, och med köpare i Sverige, EU, Europa-men-icke-EU och resten av Världen, så blir det snabbt extremt bökigt. Detta eftersom Google inte redovisar det totala moms-beloppet. Man behöver således titta på varje enskild försäljning, dess valuta och vilket land köparen befinner sig och sen fundera på om de är med i EU eller ej, samt räkna om valuta till SEK. Med lite volym på försäljning blir detta snart ett "heltids-jobb"

    Någon här, som har synpunkter/tips/uppslag på detta?
     
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det kluriga är att det blir 2 transaktioner, men bara en betalning.

    Den ena är en försäljning av en app, med 25% moms vilket ger 8 kr i bokföringen, men bara 7 kr utbetalt och av dem ska du betala 2 kr i moms.

    Den andra är ett köp av försäljningstjänsten från Google som kostar 3 kr varav 0,75 kr är utgående moms.

    Det märkliga är att försäljningstjänsten räknas som utgående moms när du köper in en tjänst. I min hjärna borde det vara ingående moms, men jag antar att det är texten "omvänd skatteskyldighet" som orsakar det.
    Här står en del om det:
    http://www.skatteverket.se/foretago...yldighet.4.47eb30f51122b1aaad28000258292.html
     
  9. gibbon

    gibbon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    2kr är väl ändå ett lustigt sätt att ta 25% från 10kr? Undrar om den där personen verkligen bör jobba på skatteverket.

    Personen verkar ge motsägande information också. Först ska utgående moms dras av från ruta 48 (makes sense), sen på något vis ska hela 2kr betalas in till skatteverket trotts allt.. Som nadam säger i punkt 2, denna moms borde ju dras av. Det är ju även precis vad som sägs i mailet (eftersom det rör sig om en omsättning mellan två näringsidkare i EU anses denna tjänst omsatt i Sverige..)

    Vidare undrar jag varför man fyller i sina inkomster som utgående moms? Utgående till skatteverket för att det tidigare var ingående från kund? Då borde väl momsen man betalade till google heta ingående eftersom man bör "få tillbaka" det från skatteverket? (dra av från den andra moms-summan)

    Edit: Verkar ha med "omvänd skatteskyldighet" som e7andy säger.. Innebär det alltså att man betalar 3kr till google, och därefter betalar man även 0.75kr ytterligare i moms (omvänd skatteskyldighet - jag istället för google som betalar)? Dvs man betalar moms till skatteverket en gång för försäljningen (kan kompenseras genom att höjja priset) och en gång för tjänste-köpet av google? Då verkar ju alla pusselbitar falla på plats, men det låter ju fan inte rättvist.
     
    Last edited: 4 feb 2012
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Skatteverket säger aldrig så utan i mailet står det "försäljningspriset 8 kronor och momsen blir 2 kronor".

    Utgående moms ska alltid betalas till Skatteverket. Det är den moms du lagt på vid försäljning.
    Ingående moms ska du få tillbaks.

    Läs min länk om omvänd skatteskyldighet:
    http://www.skatteverket.se/foretago...yldighet.4.47eb30f51122b1aaad28000258292.html

    "Normalt är det den som säljer varor eller tjänster som tar ut moms vid försäljningen och betalar in den till staten. Vid omvänd skattskyldighet är det i stället köparen som är skyldig att betala moms till staten."

    "Vid handel inom EU:s momsområde gäller omvänd skattskyldighet i följande fall:
    -vid försäljning av en tjänst enligt huvudregeln till en näringsidkare i ett annat EU-land (då anses tjänsten omsatt, och ska beskattas, i det land där köparen är etablerad)."

    Vi, köparen, är etablerade här i Sverige och ska alltså beskattas här.
    Det är märkligt, men enligt det jag läst så stämmer det.

    Edit:
    Google tar 3 kr utan moms. Vi betalar deras moms eftersom tjänsten omsätts här i Sverige.
     
    Last edited: 4 feb 2012
  11. gibbon

    gibbon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så i kort alltså, vi betalar drivor i skatt (för försäljning av vara och köp av tjänst), och detta kan endast kompenseras genom att höja priset.. Nu blev jag intresserad av nadams punkt 1 här ovan. Detta med EU låter ju som en galet dålig deal för företagare.
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Anledningen till det här är att utanför EU ska köparen betala tull och moms själv för sina varor och tjänster. Appar har nog varken tull eller moms så därför blir det billigare med handel utanför EU.

    Det finns 2 sätt att se på det och det beror på hur man prissätter sina varor mot olika länder:
    1. Inom EU behåller man 10 kr, men sänker till 8 kr utanför EU. Det är då lättare att sälja sin app utanför EU.
    2. Appen kostar 10 kr oavsett land. Marginalen utanför EU blir högre (+2 kr).

    Hur man än gör så tjänar man mest på försäljning utanför EU.
     
  13. foobar17

    foobar17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Rekommenderar att kryssa för rutan EU-moms, då lägger Google på 2:50 (25%) på priset 10 kr. Det gör vinsten gällande försäljning inom resp utom EU mer lika.
     
  14. corgrath

    corgrath Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kul att det har blivit en sån diskussion om det :-)

    Jag ska länka den här tråden i bloggen, så att alla som hittar inlägget även hittar denna tråd och dess information.

    Och givetvis, om det är någon som hittar fel i blogg-inlägget, så får ni jättegärna rapportera det. Känns viktigt att informationen där är korrekt, så att det hjälper andra Android-utvecklare :-)
     
  15. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Maila gärna Skatteverket också och tipsa om tråden här. De kanske kan göra några förtydliganden kring de frågor vi har.
     
  16. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag blev lite fundersam över detta som inte stämmer överens med mailet från skatteverket där man påstår att du blir skyldig bara 2 kr:
    "Vilket resulterar i att jag ger Skatteverket 2.75 SEK. "

    De 0.75kr handlar alltså om s.k. "omvänd skattskyldighet". Dvs du betalar och redovisar momsen på förmedlingstjänsten du köpt av Google. Samtidigt är detta en ingående moms så denna del kvittas tydligen bort i ett senare skede.

    Man redovisar alltså momsen på förmedlingstjänsten men den kvittas mot motsvarande ingående moms så det blir +/- noll. Det är alltså inget som skall betalas utan det verkar vara en ren redovisningsgrej.

    Med andra ord så på en app som kostar 10kr blir förtjänsten:

    Inom EU: 10kr - 3kr (till Google) - 2kr (till staten) = 5 kr
    Utom EU: 10kr - 3kr (till Google) = 7 kr.

    Sen skall väl också förtjänsten skattas om den tas ut som inkomst. Är det någon som har koll på hur den biten ser ut? Antar att de flesta kör med enskild firma?
     
    Last edited: 7 feb 2012
    nadam gillar detta.
  17. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Frågan är var felet ligger.

    I mailet från Skatteverket pratar de om ruta 48 och att 1 kr ska skrivas där. Ruta 48 är "Ingående moms att dra av". Motsvarande ruta på inkomstdeklarationen är ruta 110.
    Det bör alltså stå 3 kr i ruta 109 och 1 kr i ruta 110.
    Slutsumman till Skatteverket blir då 3 - 1 = 2 kr. Precis som kallt_kaffe skriver här ovan.

    Skatteverket accepterar inte användning av ören utan avrundar allt till hela kronor så då bör det även vara så i exemplet.

    Hur ska allt konteras då?
    När jag kollar i exemplet hittade jag ett litet fel till. I utbetalningen står det 3 kr i rutan "Belopp inkl. moms". Det är 3 kr exkl. moms.
    För att bokföringen ska bli rätt så bör då 0,75 kr föras på utgående moms och i samma verifikat så för man även 0,75 kr på ingående moms. Saldot på in- och utgående moms blir då rätt.

    Hur det beskattas i ett företag?
    Se till att ha åtminstone en enskild firma. Då löser sig det mesta.
    Du drar först egenavgifter (ca 29%) och betalar sedan vanlig skatt på resultatet.
    I ett företag kan du göra olika avdrag. Framför allt så drar du ju först av alla dina kostnader mot intäkterna vilket sänker resultatet och skatten. Om du har hög vinst så kan du periodisera vinsten för att sprida ut vinst och skatt över flera år om resultatet varierar från år till år.
    Det mesta löser sig automatiskt när du lärt dig bokföra och gjort din första deklaration.

    Jag har försökt kolla på hur man gör om man istället tar det som hobbyverksamhet, men det är lite klurigt om man har som avsikt att tjäna pengar på sin hobby...då slutar det att vara en hobby och blir istället en näringsverksamhet. Så starta ett företag om man du har för avsikt att tjäna pengar. Du får då även fördelen att du får dra av alla dina omkostnader...som inköp av Androidtelefoner och plattor för att kunna utföra riktiga tester.
     
    Last edited: 7 feb 2012
    kallt_kaffe gillar detta.
  18. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jo, så får det nog bli. Både datorinköp och telefon/platt inköp för ju lätt kunna motiveras om man sysslar med apputveckling.

    För övrigt så lade jag ut min första betalapp någonsin igår och jag klickade i 25% moms flat-rate för hela EU vilket jag tror är korrekt om man är baserad i Sverige och säljer till EU. Testade sedan att köpa min egen app (jag är för övrigt min enda kund än så länge) och var nu in och kollade och ser att Google drar sina 30% på priset exkl.moms. Så att låta Google lägga på momsen på priset verkar än så länge vara en bra idé.
     
    nadam gillar detta.
  19. gibbon

    gibbon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu var det länge sen jag försökte förstå mig på sånt här, men är det inte så att man först skattar enligt beräkningarna genom tråden här, och sen på den rena förtjänsten betalar egenavgifter på den summa man tar ut? (och inga ytterligare skatter på det)

    Vidare kanske jag missförstod dig angående det där med att dra av kostnader mot intäckter, men det lät lite försimplat för mig åtminstonde.. Det är väl så att om man köper en dator för 10k varav 3k är moms, då kan man dra av 3k från summan man annars skulle betala enligt beräkningarna ovan? (25% av app-pris etc)

    Men kan man få google att lägga på dessa 25% och sammtidigt låta det stå i priset i market? Så att man inte skrämmer iväg de som inte vill betala för appen när den plötsligt blir dyrare. Om inte så är det ju ännu en grejj man får försöka överväga vad som kan fungera bäst för en.
     
  20. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det finns 3 olika skatter och avgifter för enskilda firmor:
    1. Moms - läggs på de flesta köp
    2. Egenavgifter - Pensionsavgift, sjukförsäkring m.m.
    3. Skatt - vanlig löntagarskatt

    Du gör en preliminär beräkning av din vinst och betalar egenavgifter + skatt på det varje månad.

    Förenklat är det så här (det finns lite schablonavdrag och annat man gör som påverkar hur det blir):
    När du beräknar ditt resultat så tar du dina intäkter minus alla kostnader. Det som blir kvar är ditt resultat. Om du har exakt lika mycket intäkter som kostnader så har du alltså inget att betala skatt på och betalar därför ingen skatt.

    Vid positivt resultat så betalar du egenavgifter och vanlig skatt på det.
    Vid negativt resultat betalar du inga egenavgifter eller skatt.

    Momsen ligger alltid vid sidan av. Enklast är att alltid räkna bort momsen. Din utgående moms (som du lägger på dina tjänster och produkter när du säljer något) minus ingående moms (moms på varor och tjänster du köper in) blir den moms du ska betala. Om den ingående momsen är högre än den utgående så får du tillbaks pengar från staten.
     
    kallt_kaffe gillar detta.