Google förklarar resonemanget bakom Androids nya gestnavigering

Postat:
12:23 - 2019-08-10
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
26

Att ändra hur man tar sig runt i världens största operativsystem, med flera miljarder användare, är inget som görs lättvindigt och utan eftertanke. En högljudd minoritet har kritiserat den nya gestbaserade navigeringen i Android 10 som snart släpps i skarp version.

I korthet fungerar navigeringen så här: ett svep inåt från skärmens endera yttersidor leder bakåt, ett svep uppåt från nederkanten leder hem, ett svep uppåt följt av paus visar multikörningen, medan assistenten startas genom ett svep inåt från skärmens nedre hörn. Med andra ord är det samma gester som i Huaweis gränssnitt EMUI. Det går även att svepa över strecket längst ned för att hoppa fram och tillbaka mellan appar.

Räckvidden för tummarna

Nu har Google valt att förklara resonemanget bakom navigeringen och försöker påvisa att det är den bästa metoden att ta sig runt i Android. Inlägget tar rentav upp populära tredjepartsappar i Play Store likt Fluid NG som inspiration.

Google skriver att gesterna frigör skärmyta och att de ger mer inlevelse. Enligt Google kan gesterna även vara snabbare, mer naturliga, intuitiva och ergonomiska. Genom gester undviks oönskade knapptryckningar och användare behöver inte pricka en exakt yta för att genomföra dem.

Gesterna designades utifrån de områden användare enkelt kan nå med tummen, oavsett om de är vänsterhänta eller högerhänta. När Google testade hur fort det gick för användare att gå hem och tillbaka med olika former av navigering, inklusive de tre klassiska knapparna, gick det snabbast med gesterna. Att öppna multikörningen var dock inte fullt lika snabbt. I snitt tog det 1 – 3 dagar för användare att anpassa sig till gesterna.

Största kritiken mot lösningen har varit att många sidomenyer i appar öppnas med exakt samma svep inåt, från vänsterkanten. Här tillhandahåller Google en för entusiaster sannolikt överraskande statistik: endast 3 – 7 procent (beroende på titel) av användarna öppnar sidomenyn med en svepgest i Googles egna appar. Nästan alla sträcker sig istället upp till knappen i vänstra hörnet för att öppna menyn.

Därför anser Google att det är en godtagbar lösning att gesterna kolliderar med gesten att öppna sidomenyer. De som vill öppna menyn utan att trycka på knappen kan vila fingret längs kanten och därefter svepa (även det är plankat från EMUI). Användare kan även svepa inåt i en vinkel istället för rakt för att öppna sidomenyer.

Senaste åren har tillverkare implementerat egna lösningar för gestnavigering. Androids nya gester, som är ett krav för tillverkare att inkludera, är även ett försök att bli av med den potentiellt förvirrande fragmenteringen. I sitt inlägg skriver Google samtidigt att gesterna inte passar alla, att de är svårare att lära sig, samt att de som sagt kan krocka med en applikations egna navigering. Därför kommer de tre klassiska navigationsknapparna längs ned i gränssnittet att finnas kvar som alternativ.