I höstas presenterade Google tjänsten Music Key som låter användare titta och lyssna på musik på YouTube utan avbrott för annonser. Musiken kan spelas upp i bakgrunden och videor går att spara lokalt för offline-uppspelning.
Music Key är fortfarande i betastadiet och nu verkar Google vara i färd med att lansera ett nytt prenumerationsalternativ som gör att alla annonser försvinner från YouTube. Videor kommer kunna sparas offline precis som för musiktjänsten. Priset sägs bli cirka 10 dollar i månaden.
Google delar annonsintäkter med de som producerar material på YouTube, vilket har gjort att framgångsrika videoskapare kan försörja sig på sina kanaler och i enstaka fall även förvärva en förmögenhet.
Även prenumerationsintäkterna kommer delas med videoskapare. Enligt anonyma källor kräver dock Google att videoproducenter accepterar prenumerationsalternativet, annars blir deras videor privata. En potentiell nackdel för tittare är att kanaler påstås kunna blockera sitt innehåll för alla som inte är prenumeranter.
Inget är officiellt än men spontant verkar det som nya prenumerationsalternativet gör Music Key poänglöst, såtillvida Music Key inte får en betydligt lägre månadskostnad.