Sonys treårsplan nämner fokus på spel, filmer och kamerasensorer

Postat:
11:38 - 2015-02-18
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
44

I höstas sa Sonys nye mobilchef Hiroki Totoki att de inte satsar på att bli större eller på att utöka sin marknadsandel. Målet är istället att gå med vinst. Det budskapet upprepas nu i företagets treårsplan.

Marknaden för TV-apparater och mobila enheter beskrivs som ombytlig och labil, med hög konkurrens. Sonys högsta prioritet kommer vara att minska riskerna och säkra en vinst, delvis genom att använda egenutvecklade komponenter. Företaget tänker noga välja i vilka områden och marknader mobila enheter ska släppas.

Sony skriver även att de kommer fortsätta att utforska eventuella samarbeten med andra företag inom dessa verksamheter. Företagets mål är att ha ett rörelseresultat på 35,1 miljarder kronor innan slutet av mars 2018.

Sony is positioning Devices, Game & Network Services, Pictures, and Music as the segments that will drive its profit growth over the next three years. It will implement growth measures and engage in aggressive capital investment in these areas with the aim of achieving both sales growth and profit expansion.

In Devices, Sony aims to further bolster its competitive edge in the area of CMOS image sensors by investing to increase production capacity and enhance R&D.