Adobe med flera introducerar symbol för att märka AI-genererat innehåll

Postat:
11:25 - 2023-10-11
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
5

Nu när alla med en Pixel 8 kan manipulera bilder på bara någon minut med hjälp av generativ AI kommer vi få fler AI-fotografier än tidigare på sociala nätverk och i meddelandetjänster. Apple och Samsung med flera kommer sannolikt introducera liknande bildredigeringsverktyg på sikt.

Antalet bilder som antingen har manipulerats med AI eller skapats helt av generativ AI har förstås även vuxit explosionsartat rent allmänt nu i år. AI-bilder har många gånger blivit virala, utan att personerna som delat innehållet förstått att bilderna inte visar något som faktiskt hänt. Hur ska vi kunna veta vad som är äkta och vad som är falskt?

I artikeln om bildredigeringsverktygen i Pixel 8 nämndes att en etikett skulle kunna användas för att markera AI-bilder. Nu har Adobe i en gemensam satsning med andra företag introducerat en symbol som tillsammans med metadata ska påpeka att bilder skapats med AI-verktyg. Initiativet kallas ”Content Credentials” och baseras på en öppen teknisk specifikation.

Enligt Adobe skapas ett ”permanent register” i bilden när tekniken används. I dagsläget består medlemmarna utöver Adobe av Microsoft, Leica, Nikon, Camera Bits, Truepic och Publicis Groupe. Symbolen kan läggas till innehåll i Adobe-verktyg likt Photoshop och Premiere. Bildgeneratorn i Bing kommer även stödja symbolen, som består av bokstäverna ”cr”.

Användare kan trycka eller klicka på symbolen i kompatibla program för att få upp mer information om hur innehållet skapats. Enligt Content Credentials kommer symbolen dyka upp på allt fler ställen på internet framöver.