Du har i grunden rätt att den enda "korrekta" jämförelsen mellan Android och iOS ska handla om operativsystemet och inte den hårdvara som ligger runt. Dock så blir det ändå att det som jämförs är diverse Android-telefoner mot de olika iPhone modellerna. För det är ändå så att hårdvaran bidrar till mycket av själva upplevelsen med hur responsiv den känns och mycket annat av intrycket.
Där kommer en av fördelarna som iPhone faktiskt har med en kontrollerad hårdvara som uppfyller vissa krav. Till Android rör det sig snarare om en blandad acceptabel nivå. Där gjorde Google tack och lov dock helt rätt som släppte Nexus One och satte en "standard" på hur det bör vara.
Jag tror även att Android kommer att komma ännu närmare helhetsintrycket nu när vi ser telefoner som Desire, Galaxy S och liknande som har en hårdvara på en helt annan nivå än tidigare telefoner. Några månader till med ett uppdaterat, mjukare, GUI och en ännu högre nivå på hårdvaran så kommer Android vara än mer underbart.
Trots min iPhone, som jag älskar, så älskar jag även Android och ser faktiskt mig själv mycket väl återvända. Jag hoppas även att Apple tar efter widgets och lägger in det!
Vad gäller ålder på användare så tror jag det helt enkelt ligger i att iPhone varit med längre och är mer etablerat hos användare som spelar spel. Med det inte sagt att iPhone har en mindre andel äldre användare. Jag själv och de flesta jag känner med iPhone och Android använder sina telefoner väldigt affärsmässigt och har inte alls en iPhone för spelens skull. Åldern är dessutom heller genomgående låg utan jag och mina bekanta är alla möjliga åldrar med både iPhone och Android från 20 och uppåt till 50-strecket.
Last edited: 3 september 2010