Train Status Sweden - En pendlares bästa vän

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av RickardP, 11 jan 2011.

1. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

En ny icke officiell app som visar information från Trafikverket, du kan välja en station och se avgångar från den stationen, du kan gå in på en avgång och se information om tåget vilka stationer den åkt igenom mm.

Nu tänker ni, jahap, en ny tåg app som alla andra, men då har ni fel.

Denna app visar mycket mer information än sina konkurrenter och dessutom fortare updaterad information jämfört med dem flesta andra appar på marknaden, detta pga det är ett egen byggd server i bakgrunden som hämtar information direkt från Trafikverket medans dem flesta andra tåg appar hämtar från en tredje part.

Detta gör också att denna app kan visa mer information, dessutom har den en av dem snyggaste utseendena på marknaden.

Design konceptet är gänget bakom appen Dictanote som gjort nämligen Syrligt.se och jag har gjort all programmering.

Jag vill gärna veta om det dycker up buggar så skriv ett svar till denna tråd alternativt lämna en issue på min Google Code sida för projektet som ni hittar länk till nedan.

Appen har även ett twitter konto där ni kan följa utvecklingen, jag kommer försöka hålla er updaterade här med men huvudsakligen på Twitter.

Bloggen: http://twitter.com/TrainStatusSwe

Google Code sidan: http://code.google.com/p/train-status-sweden/

Sidan har egentligen bara grund funktioner idag men det ligger många funktioner i önskelistan, det kommer tex att komma notifierings system om ditt tåg är försenat vilket jag sätt många önskat på andra liknande appar men även tex filtrering av avgångar som går till endast en specifik station mm.

Det finns som sagt många funktioner i önskelistan och ni får gärna komma med flera, jag är nyfiken på vad alla tycker om appen.

Ni laddar lättast ner appen genom barcoden nedan eller på Google Code sidan länkad ovan.

Målet med denna app är att alla pendlare med en Android telefon ska ha nytta av den i sitt pendlande varje dag.

Barcode koden är nu för Market:

Last edited: 14 sept 2011
    Arias gillar detta.
  2. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Snygg och funktionell. Några saker jag tänkte på när jag kort testade:

* Lång första starttid. Laddar den ner hela stationslistan eller vad är det den förbereder?
    * Skulle vilja ha möjlighet att börja söka stationsnamn instället för att scrolla hela vägen till Stockholm
    * Möjlighet att även ha en vy för inkommande tåg?

3. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tackar, jo det är att den laddar hela staitonslistan, detta finns kommande "lösningar" på.

Söka staitonsnamn är pågång och om det önskas med inkommande tåg så kan det nog tänkas komma, inte känt det behovet men finns det så kan det nog ordnas.

4. pki

pki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Pixel 9 Pro XL
    Platta:
    Samsung Tab S10+
    Jag får endast upp "Välj station" och sen ett ljusgrått parti under detta. Tryckte runt lite i programmet och då kom en ruta upp "välj station" men rutan var tom.

Nexus One.
    MIUI-rom

5. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det låter väldigt konstigt, kanske sitter på dålig mottagning/slö 3G, när du startar appen klicka på "menu"-knappen på din telefon och gå in på "inställningar" sedan sätter du ett högre timeout värde, standard är 10 sekunder men kanske behövs 20 för dig då?

Testa sedan starta om appen, under där det står "Välj station" ska en dropdownlista/spinner visas där du väljer station.

Men den listan laddas från min server första gången man startar appen, får du inte up laddning vid start kanske du måste rensa cachen stänga appen och rensa cachen sedan starta den igen.

Har haft flera som testat på Nexus One utan problem, kanske din MIUI-rom som strular något?

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du får gärna lägga till screenshots här i tråden.

7. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Så där, en annons bild vart det som Syrligt.se satt ihop, bättre screenshot hittar ni på bloggen eller Google Code sidan.

8. Lindstromer

Lindstromer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ser riktigt snyggt ut. Får man fråga hur layouten är gjord(är det bara xml-filer med bakgrundsbilder eller hur fungerar det:o?

Sen hittade jag en "bug", är tåget inställt och man försöker gå in på det så står det att tåget inte finns. Småsak egentligen, men det vore bra att se ungefärliga hålltider för ett inställt tåg, så man vet när man borde varit framme t.ex.;)

9. dumbo79

dumbo79 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag får samma problem med min HTC Desire. Jag sitter i Malmö centrum, så det är inga problem med nätet/täckningen.

10. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tack, det är lite olika, den silvriga "gradienten" är pngs och även tåg spårs bakgrunderna är pngs men dem svarta gradienterna genereras med xml kod.
    Varför inte dem silvriga gör är för att det blev lite ränder aktigt i bakgrunden med xml genererad gradient på stora ytor.

Angående bugen så undrar jag vad det var för tåg och tid, för det ska gå att klicka på "mer info" även på inställda tåg.

Har i alla fall gått om det inte dyckit up något.

Däremot finns en "känd" bug där Trafikverket har ett tågnummer som visas och ett annat för att hämta information, detta är en av flera grejer jag hoppas få fixat inom närmsta updateringarna.

11. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Okej, då det är flera som stöt på det så är jag pågång med en lösning, hoppas innan veckans slut ha en beta 2 redo som har hela listan av stationer i sig från början, slippa ladda från servern.

Men ni som stöter på detta problem kan som sagt gå in på meny och och inställningar och ställa up timeout tiden sedan starta om appen så borde det ordna sig för nu men ta tid vid första uppstarten.

12. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

Min blivande tåg-app!?!

Snygg design och lättläst men jag gillar främst att man får upp anledningen till förseningen (Spårfel, Inställt, Buss ers. osv.)
    Jag ser fram emot när det kommer bevakning av en specifik avgång med tillhörande widget och ljudnotifikation.
    Det här är iofs sjukt overkill men skulle det gå att se på en karta vart tåget befinner sig likt "Flightradar24" och "Ship finder", vet att jag kunde se det på laptopen när jag satt på tåget och kollade SJ´s portal.
    Annars bra jobbat, ser fram emot kommande uppdateringar.

13. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tackar för kommentarerna, jo detta med anledning till försening är en av sakerna jag har saknat mycket i andra liknande appar och är även en av anledningarna till att jag gjort min egen app.

Detta med karta över vart tåget är, är inte helt omöjligt, dock kan jag bara visa per station då Trafikverket inte har någon publik information om gps position för ett tåg tyvärr.

Lägger den i listan på förslag på funktioner så får vi se senare.

14. pki

pki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Pixel 9 Pro XL
    Platta:
    Samsung Tab S10+
    Nu ställde jag upp till 30 sek, men det hände fortfarande ingenting över 3G. Så jag bytte till Wifi, då kom det igång.

Och måste säga att det är riktigt tjusigt gjort. Denna app kommer att användas flitigt utav sambon :)

15. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Okej, hoppas på en bättre lösning inom kort ;-) roligt att alla gillar utseendet, var en av grejerna som var tvunget att bli bra för att kunna konkurrera med andra appar vilket Syrligt.se har gjort ett bra jobb att hjälpa till med.

16. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Folk verkar nöjda med designen, keep up the good work med kodningen på appen Rikard, kul att du lyckades hitta några kreativa designers!! ;)

Skall testa denna när jag får tid. GJ

17. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Tackar!

18. valhall

valhall Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

60s timeout funkar inte heller. Får väl prova via Wifi efter jobbet.

Edit: Har väldigt bra mottagning över 3G på jobbet.

19. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Okej, något händer där, hoppas det fungerar bra över wifi för dig med tillsvidare.

20. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Beta 2 lanserad, nu laddas stationerna första gången från en bifogad fil, inte optimalaste men en snabb lösning just nu.

Hoppas detta fungerar för alla, det är en liten ladningstid första gången men inte alls lika stor som tidigare.

Barcode hittar ni i den updaterade "annons" bilden i första inlägget eller beta 2 på Google Code sidan.