Ryktet från början av månaden visade sig stämma då Meta nu introducerat en valfri prenumeration som tar bort reklamen från Facebook och Instagram. Meta har endast lanserat prenumerationen i EU, i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och i Schweiz eftersom den är relaterad till GDPR.
Användare kan antingen välja att betala för att ta bort reklamen eller fortsätta använda Facebook och Instagram som vanligt – men då måste de acceptera riktade annonser. Meta kan på så vis rätta sig efter GDPR genom att ge användare ett val: acceptera riktad annonsering, börja betala för att ta bort reklamen, eller sluta utnyttja tjänsterna.
Priset är 10 euro i månaden på webben eller 13 euro i månaden ifall abonnemanget tecknas i apparna för Android och IOS. Det högre priset i apparna är sannolikt för att väga upp den så kallade appskatten Apple och Google tar ut i butikerna.
Meta understryker att företaget fortfarande tror på ett gratis, öppet och annonsfinansierat internet.
Uppdatering: Prenumerationen är endast tillgänglig för personer över 18 år.
Meta will offer people in the EU, EEA and Switzerland the choice to pay a monthly subscription to use Facebook and Instagram without any ads. They can alternatively continue to use these services for free while seeing ads that are relevant to them.